Als je van beren leren kan
Van slimme beren leren kan
Is dat iets wat je echt proberen moet
Want hoe je profiteren kan
Daar weten beren veel meer van
En beren zijn als leraar beregoed

Dit stukje tekst is misschien wel één van de bekendste refreinen uit de soundtrack The Junglebook - Originele Nederlandstalige Soundtrack zoals de cd voluit heet. Kort gezegd noemen we hem maar gewoon Jungleboek, het is per slot een Nederlandse versie. Maar terugkomend op het refrein hierboven, de meesten kunnen het moeiteloos meezingen. Meteen bij de eerste woorden zet je dan natuurlijk je donkerste basstem op om Balou de Beer na te doen. Maar is dit ene zeer bekende nummer voldoende om een hele cd te 'redden' van het predikaat 'saaie soundtrack'?

Muzikaal versus zang
De soundtrack van de bekende Disneyfilm 'Jungleboek' bestaat uit een zeventiental nummers, waarvan iets meer dan de helft instrumentaal is. Naast het al eerder aangehaalde Als Je Van Beren Leren Kan komen ook nummers als Kolonel Hathi's Mars, Ik Ben Net Als Jij en Bouw Op Mij langs. Stuk voor stuk tracks die vergezeld gaan van zang, ten gehore gebracht door de stemacteurs die de karakters voor hun rekening namen. Zowel Balou's nummer als dat van Kolonel Hathi worden op de cd herhaald in de reprise. Dit maakt het aantal gezongen tracks nog minder gevarieerd dan al het geval was.

Wat opvalt aan de cd met dus overwegend instrumentale tracks, is dat het soms gewoon niet voldoende is om alleen die muziek te beluisteren. De instrumentale nummers hebben duidelijk beelden nodig om tot hun recht te komen. In de film zullen het ongetwijfeld allemaal goed gekozen muziekjuweeltjes zijn, maar dan wel goed gekozen bij de beelden van de betreffende scène. Als je die tracks op zichzelf hoort, zonder de scène waar ze bij horen te zien, ontbreekt er toch duidelijk iets. Ze komen vlak en saai over. Titels noemen brengt daar weinig verandering in: Baby, Vertel Hem en Wat Wil Je Doen. Als je hier geen beelden bij hebt die de muziek mee op sleeptouw nemen, worden het erg vlakke uitvoeringen zonder verhaal.

Weinig kracht
Het album kent nauwelijks echt pakkende songs en is op die manier een zeer weinig aansprekend geheel. Een enkel goed nummer kan de totale cd niet ophalen tot een aardig niveau. Alles bij elkaar blijft het een slap aftreksel van wat toch een goede en vooral klassieke Disneyfilm is. Toch de dvd maar kopen dan?

Label: Walt Disney Records Releasedatum: 27 november 2007