Boek: Natsuo Kirino - Grotesk

De Japanse auteur Natsuo Kirino brengt met Grotesk haar tweede thriller op de Nederlandse markt. Haar eerste poging om de Nederlander te overtuigen was de literaire thriller De Nachtploeg. Nu is er dus het dik vijfhonderd pagina's tellende Grotesk. Alhoewel de term 'literaire thriller' volledig ingeburgerd is, is niet altijd duidelijk wat hier wel en niet onder valt. Grotesk zet de grenzen van het subgenre onder druk met een niet alledaags plot en verhaalelementen die meer naar horror, literatuur en drama neigen dan naar thriller. In haar dertien romans, waarvan slechts deze twee tot nu toe zijn vertaald naar het Engels, Nederlands en andere talen, stelt ze standaard de wrede, Japanse consumptiemaatschappij aan de kaak. Zo ook in Grotesk.

Vermoorde prostituees
De cover van Grotesk toont een Japanse vrouw, wiens zware make-up uitgelopen is. Met een harde blik kijkt ze de lezer aan. Op de achterkant is dezelfde vrouw te zien zonder die mislukte ververij. Het boek draait onder andere om deze vrouw, één van de hoofdpersonages. Het verhaal bestaat uit verschillende delen, met telkens een ander perspectief. Zo wordt het hele drama verteld vanuit diverse oogpunten en is het totaalbeeld alleen voor de lezer duidelijk. In het kort draait het boek om twee vermoorde prostituees, die beiden hun leven goed zijn begonnen, met familie, opleiding en goede vooruitzichten. Deze twee vrouwen, Kazuo en Yurike, eindigen als oude straathoeren letterlijk in de goot. Grotesk laat in een slepend tempo en zonder te verklarend te zijn, zien hoe ze zo zijn afgegleden.

Yurike's zus
De eerste verteller is de oudere zus van Yurike die in het verhaal naamloos blijft. Yurike is altijd bloedmooi geweest, volgens haar zus zelfs monsterlijk mooi. Zo mooi dat het angstaanjagend is. De zus vertelt de volledige familiegeschiedenis, met een pijnlijke, cynische toon. De start van het boek is één van de zwakste punten in het boek, ook al is het mooi en goed geschreven. Kirino komt niet snel ter zake, zodat het voor de lezer nog geen boeiend leesvoer is. Later komt alles in een ander daglicht te staan, waardoor je de neiging hebt om dat eerste, saaie deel opnieuw te lezen, op zoek naar gemiste clous. Dit eerste deel is psychologisch gezien wel interessant, omdat het een mooi beeld geeft van een behoorlijk verknipte vrouw. Ze beeldt bijvoorbeeld bij elke man die ze tegenkomt in hoe hun kind eruit zou komen te zien. Naarmate een man akeliger gedrag vertoont, wordt het denkbeeldige kind enger en lelijker.

Kazuo's dagboek
Tussendoor lezen we nog een stuk van de verdachte van de twee moorden, Zhang, maar dat valt in het niet vergeleken bij het laatste deel van het boek. Hoe slepend en traag het boek ook is begonnen, het laatste deel, het dagboek van Kazuo, compenseert dat heel aardig. Dit is natuurlijk ook een vertelling van één van de slachtoffers zelf, dus de lezer zit op de eerste rang. Door de voorgeschiedenis die je als lezer al hebt, is het des te wranger om Kazuo's stappen te volgen. We weten al vanaf de eerste bladzijde dat ze als prostituee vermoord zal worden. Haar reis van geslaagde zakenvrouw tot straathoer die dronkenlappen en zelfs daklozen voor 3.000 yen bedient, is rauw en bruut neergezet. Kazuo heeft een enorm verwrongen zelfbeeld, dat zo subtiel in het verhaal is ingebouwd, dat je er als lezer zelf erin meegaat. Elke keer dat je dat beseft, schrik je er even van. De enorme triestheid van het lot van deze vrouw is voelbaar.

Shock
Grotesk is een zorgvuldig uitgebalanceerde roman, die niet onder de standaardthrillers valt. Dit boek moet het niet hebben van sensationele actie, vreemde mysteries en slimme detectives. De thrillerkant van dit verhaal is de werkelijke situatie van vrouwen in Japan en van bepaalde kenmerken van de Japanse samenleving. Je moet als lezer wel even investeren in dit boek door niet op te geven, maar je wordt dan ook beloond met volledige shock. Voor Japanliefhebbers een aanrader en verder voor iedereen die houdt van een intens, gecompliceerd verhaal.

Uitgever: Uitgeverij Sijthoff ISBN: 978 90 218 0026 4 Pagina's: 509