Boek: Nicoline Wisse Smit - Julia heeft twee huizen

Scheiden is iets dat tegenwoordig veel meer voorkomt dan jaren geleden. Daarmee is het één van de grootste problemen voor kinderen geworden in de hedendaagse maatschappij. Hoe gaan kinderen hiermee om? Waar liggen hun loyaliteiten en hoe zorg je er als scheidende ouders voor dat jullie kind(eren) niet klem komt/komen te zitten tussen twee vuren. Met het boek Julia heeft twee huizen is een nieuw genre op de markt gekomen. Er zijn maar weinig boeken te vinden die kinderen helpen bij het omgaan met een scheiding. Nicoline Wisse Smit heeft met het schrijven van dit boek een mooie basis gelegd voor het omgaan met scheidingen zodra er kinderen in het spel zijn. Hopelijk krijgt haar boek navolging. Kinderen moeten namelijk meer begeleid worden in een scheiding en dan niet door vreemde psychologen, maar door mensen die dicht bij ze staan... de ouders zelf.

Twee van alles
Het boek bestaat uit een zestal hoofdstukken die elk een thema hebben; een thema dat rondom en gedurende de scheiding van ouders aan het licht kan komen.
Hoofdstuk 1 - Julia heeft twee huizen: Dit hoofdstuk beschrijft hoe de eerste periode van de scheiding eruit ziet. Julia, de hoofdpersoon, ervaart ineens dat ze van alles twee heeft: twee huizen, één van papa en één van mama, twee bedden, twee keer vakantie, twee keer kerst en ga zo maar door. De meeste kinderen ervaren dit als niet zo erg, toch brengt het vaak ook twijfel met zich mee.

Hoofdstuk 2 - Julia kan niet kiezen: Een veel voorkomend probleem bij kinderen van gescheiden ouders is het loyaliteitsprobleem. De kinderen kunnen niet kiezen tussen de ouders, bang de andere ouder teleur te stellen of pijn te doen. Ze voelen zich vaak schuldig t.o.v. een ouder als ze plezier hebben wanneer ze bij de andere ouder zijn. In dit verhaal komt dat aan bod aan de hand van Julia's verjaardagsfeestje.

Hoofdstuk 3 - Met de trein naar papa: Niet elk kind heeft het geluk dat de ouders dicht bij elkaar komen te wonen. Soms gaat één van hen, vaak vanwege het werk, verder weg wonen en moet er dus heel wat meer gereisd worden om in de weekends naar papa of mama toe te gaan. Een klasgenootje van Julia overkomt dit en hier wordt over gesproken. Mooi beschreven hoe dit in het echt verloopt. Julia heeft nu ineens ook een 'bondgenoot'.

Hoofdstuk 4 - Papa is verliefd: Na een scheiding kan het gebeuren dat één van de ouders een nieuwe relatie krijgt. In dit boek wordt de vader van Julia verliefd. Dit brengt bij Julia veel vragen los; krijg ik nu een nieuwe mama? Het hoofdstuk behandelt dit op een leuke manier.

Hoofdstuk 5 - Julia krijgt een broertje: Na een tijdje komt er een
nieuw broertje - iets dat moeilijk is te bevatten voor kinderen omdat zij het begrip halfbroertje of halfzusje niet kunnen plaatsen. Het is belangrijk om je kind te betrekken in de hele zwangerschap en ze vooral niet het gevoel te geven dat ze buiten het gezin komen te staan.

Hoofdstuk 6 - Als Julia later groot is: Tot slot is er het verhaal waarin Julia aangeeft dat zij later nooit wil scheiden, ondanks dat het bij haar nu inmiddels allemaal best wel goed is verlopen. Een mooi slot met een boodschap.

Nicoline Wisse Smit
Met dit boek geeft Nicoline, zelf gescheiden en moeder van een dochter, de voorzet voor meer van dit soort boeken. Het is een heel waardevol bezit voor scheidende ouders om zo zelf met de kinderen de scheiding een plaats te geven. Alles is beter dan een psycholoog in te moeten schakelen. De interactieve manier waarop het boek doorgenomen kan worden, aan de hand van verhaaltjes voorlezen, maakt het haast iets 'leuks'. Ware het niet dat een scheiding nooit leuk is, zeker niet voor de kinderen. Bij elk verhaaltje staan cursief gedrukte vragen die op de inhoud van het verhaal slaan. Deze kunnen samen met de kinderen worden besproken en zo kom je als ouders al pratende achter de gevoelens van je kind. Samen kun je het dan allemaal een plaats geven.
De schrijfster heeft vanuit eigen ervaring dit boek geschreven. Tijdens haar scheiding was zij op zoek naar iets dergelijks en dat bleek er niet te zijn; dan maar zelf schrijven moet ze gedacht hebben. Een gedachte die succesvol is gebleken. Het boek krijgt zeker vier sterren en is een aanrader voor ouders met kinderen die in scheiding liggen.

Uitgever: SWP ISBN: 9789085605201 Pagina's: 48