Boek: Andy McNab en Robert Rigby - Vergelding

SubheaderIn het eerste deel konden we lezen hoe Danny zijn grootvader, een SAS-agent, redde terwijl de kogels om hen heen vlogen en ze samen onderdoken in Spanje. In deel twee zien we Danny en Fergus Watts terug in Spanje, waar ze, nog altijd ondergedoken, een theekraampje hebben. Terwijl Engeland beeft onder een zelfmoordaanslag door een tiener, doen ze hun best om onopgemerkt te blijven en Fergus gebruikt daarbij ook zijn jarenlange training. Ze worden ontdekt, maar ontsnappen gelukkig aan het noodlot. De hulp komt uit een onverwachte hoek zodat ze na een half jaar eindelijk weer op Engelse bodem zijn en Danny eindelijk Elena, zijn vriendin en het computergenie, weer in zijn armen kan sluiten. Maar het kat-en-muisspel is nog lang niet afgelopen. Intussen volgen er nog meer zelfmoordaanslagen, iedere keer weer gepleegd door een tiener.

Duo
Andy McNab is zelf een voormalige SAS-agent en heeft al meerdere boeken op zijn naam staan, waarvan er meerdere over Nick Stone gingen, ook een voormalige SAS-agent. Daarnaast heeft hij ook autobiografisch materiaal geschreven. Van zijn hand komt dan ook de gedetailleerdheid waarmee alle spannende details verteld worden. Zijn partner bij het schrijven is Robert Rigby. Deze laatste heeft weer heel veel ervaring bij het schrijven voor de jeugd. Samen hebben ze een reeks opgezet, de jonge soldaat, waarvan op dit moment in Engeland al drie delen zijn verschenen en het vierde deel onderweg is.

Subheader
Andy McNab, nog altijd anoniem

Serie
Terwijl je het verhaal leest kun je je al voorstellen dat er een hele reeks zal verschijnen inclusief een film of televisieserie. De spanning in het boek is vlot en alles lijkt zeer reëel. Ofschoon je het tweede boek los van het eerste kunt lezen is het toch raadzaam beide boeken ter hand te nemen in de juiste volgorde. Samen zijn ze een leuke opening voor de nog te volgen reeks. Het primaire publiek voor het boek is toch de jeugd, maar mede doordat de wereld waarin het zich afspeelt toch echt volwassen is, is het toch zeker ook leuk leesmateriaal voor volwassenen. Het is nu dus wachten op de rest van de serie om alles weer in een ruk uit te kunnen lezen.

Uitgever:The House of Books ISBN: 9789044319170 Pagina's: 288