Boek: Santiago Roncagliolo - Aprilrood

Geniale roman, werkelijk erg origineel. Aprilrood is Roncagliolo's eerste in het Nederlands vertaalde roman en laten we hopen dat het niet de laatste is. De kracht van dit boek is voornamelijk te danken aan één van de meest bijzondere hoofdpersonen die ik in tijden ben tegengekomen: Félix Chacaltana Saldívar, adjunct-districtsofficier van justitie in Ayacucho, Peru. Alhoewel dit boek vrij duister en verontrustend is, zijn Chacaltana's belevenissen humoristisch gebracht. Zijn volledige onbegrip over hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar zit, is zowel frustrerend als lachwekkend. Het is onmogelijk om niet met hem mee te lezen, maar het is even onmogelijk om hem niet een enorm sneu individu te vinden.

Vrouw en moeder
Chacaltana's carrière is niet erg boeiend. Hij is sinds een jaar op eigen verzoek overgeplaatst naar zijn geboortestad Ayacucho. Verlaten door zijn vrouw, leeft hij eenzaam en alleen in zijn ouderlijke huis. Zijn aandacht gaat uit naar zijn werk en het zorgvuldig verzorgen van zijn moeder, die al jaren overleden is, maar in Chacaltana's gedachten nog leeft. Hij praat tegen haar, legt kleren voor haar klaar en poetst haar kamer grondig. In zijn werk is hij even zorgvuldig. Hij doet alles wat volgens de regels correct is en vereist wordt. Niets meer en niets minder. Bij al zijn administratie regelt hij kopieën, totdat hij verslagen in veelvoud bij de juiste instanties kan inleveren. Niets anders is belangrijk voor hem. Chacaltana wordt nerveus van zaken die niet eenvoudig zijn op te lossen en is volledig bereid een doodsoorzaak en conclusie in zijn verslag op te nemen, als die maar aannemelijk zijn en volgens de regels. Het belangrijkste is om de zaak op een ordelijke manier te registreren, administreren en sluiten.

Gebakken cavia
Als hij geheel tegen zijn eigen wil terecht komt in een wat complexere zaak, escaleert de boel en wordt zijn leven overhoop gegooid. Temidden van terroristische onrust, corruptie en een politieke zooi probeert Chacaltana zich wanhopig vast te houden aan zijn regels. Zijn verslagen van misdaden (te vinden voor elk hoofdstuk) zijn even hilarisch als gruwelijk. De bezoeken aan een restaurant waar zijn enige lichtpuntje zich bevindt, de serveerster Edith, zijn te zot voor woorden. Hij krijgt elke keer een lunch voorgeschoteld die hij niet op eet (komaan, gebakken cavia!).

Aprilrood is geen vlot leesboek, het is een aaneenschakeling van officiële termen en gebeurtenissen die, omdat we ze volgen vanuit Chacaltana's bewustzijn, erg vreemd zijn. Maar elke geïnvesteerde minuut in dit boek is het waard. Het is een wonderlijke ervaring om mee te liften met deze geschifte doch zeer correcte hoofdpersoon en in zijn woorden de politieke chaos van het land uitgelegd te krijgen.

Uitgever: Uitgeverij Signature ISBN: 978 90 5672 223 4 Pagina's: 255