Concert: Bloc Party in Vredenburg

Bloc Party is één van die bands waar je als rockfan niet omheen kan. Vroeg of laat zul je ze tegenkomen. Zelf ben ik zo'n late fan. Tijdens het lezen van een interview met frontman Kele Okereke bedacht ik me ineens dat ik nog nooit meer van de band had gehoord behalve de single The Prayer. Hoog tijd om deze band eens beter te leren kennen.

Na het beluisteren van de nieuwe plaat A Weekend In The City had ik de smaak te pakken. Er stond me niets in de weg om de mannen eens live mee te maken. Zaterdagavond stond de band in een volgepakt en uitverkocht Vredenburg. Als voorprogramma was Biffy Clyro meegereisd van de andere kant van de Noordzee. Ze speelden een dik half uur een degelijke rockset. Rock a la de Foo Fighters zo op het eerste gehoor. En bij nadere beschouwing, twijfelde ik zelfs over de integriteit van deze mannen. Het klonk alsof Dave Grohl alles had geschreven, maar er alleen geen zin in had om het te spelen. Een nogal twijfelachtige situatie voor een opkomend bandje als Biffy Clyro. Binnenkort komt hun album Puzzle uit.

Even voor half tien stapte de band de buhne op. Op dat moment stond ik op ongeveer 7 meter van het podium. Met het aanzetten van de eerste tonen van Song For Clay (Dissapear Here) wordt het eerst zo rustige publiek ineens knettergek. Voor ik het wist stond ik midden in een gigantische moshpit (bestaande uit de gehele vloer zo leek het). Nou heb ik al aardig wat rockshows meegemaakt, maar dit enthousiasme was nieuw voor me. Binnen vijf minuten stond ik achteraan tegen de rand. Maar, het fanatieke gebeuk deed de sfeer wonderbaarlijk alleen maar goed. De band leek in één klap er meer zin in te hebben en vervolgde de show met o.a. Banquet, Positive Tension en Hunting For Witches. De band speelde strak, en had er duidelijk minimaal net zoveel plezier in als de zaal. Er worden verhaaltjes verteld, maar van driekwart valt niets te verstaan. Het blijft een zaal voor klassieke concerten. Met alle geluidsgevolgen van dien. De zang stond tijdens veel nummers te zacht ingesteld, waardoor de lyrics maar slecht te verstaan waren. Erg jammer, maar het mocht de pret niet drukken. Op dat moment had ik immers al een stuk of vier skydivers voorbij zien komen, en vloog de vijfde net de lucht in. Een uur en liters zweet lichter lopen ze het podium af. Is this it?

Niet dus. Er wordt doodleuk een tweede drumstel opgesteld waarachter bassist Gordon Moakes plaatsneemt. Okereke kondigt aan dat dit het tweede deel van hun set is, en wanneer ze Sunday inzetten gaat de zaal weer helemaal los. Vervolgens horen we nog de laatste single I Still Remember, dat volgens mijn ene buurman een 'zeiklied' is, en volgens de andere buur 'briljant'. Het kenmerkt het publiek dat aanwezig was. Maar bij het horen van de eerste tonen van het volgende nummer vliegt het bier en zweet alweer in het rond. Als allerlaatste krijgen we nog één toegift, maar dan is het toch echt over met de pret.

Bloc Party live is een hele belevenis. Een heel prettige belevenis als je fan bent van het genre en letterlijk wel tegen een stootje kunt. Ik ben fan.

Foto's van http://www.cosmovloedbeld.nl. Met dank aan Tivoli/Vredenburg Utrecht.

Gezien: Bloc Party in Vredenburg, Utrecht Datum: 28 april 2007