Boek: Einstein voor Dummies

Iedereen heeft wel eens gehoord van Einstein, de relativiteitstheorie of de befaamde formule E=mc2. Einstein was een groot Duits-Joodse wetenschapper die zeer belangrijke ontdekkingen heeft gedaan voor de hedendaagse wetenschap. Een van zijn ontdekkingen heeft zelfs uiteindelijk geleid tot de atoombom, iets waar Einstein altijd spijt van had. Maar wie was Einstein eigenlijk en hoe zat dat ook alweer met tijd en ruimte? In Einstein voor Dummies kun je de antwoorden vinden en nog veel meer!!

Voor Dummies boeken hebben allemaal een standaard format. Het format is dat elk boek uit een aantal delen bestaat, waarvan het laatste deel altijd over tientallen gaat en elk deel uit een aantal hoofdstukken bestaat. Zo is dat ook met Einstein voor Dummies. Deze voor Dummies is geschreven door Carlos l. Calle, een senior wetenschapper bij de NASA met een doctorsgraad in de natuurkunde en dus een man die enorm veel ervaring heeft met de theorieën van Einstein.

Einstein voor Dummies bestaat uit vijf delen die allemaal gerelateerd zijn aan Einstein. Het eerste deel gaat over de jeugd van Einstein tot het wonderjaar van Einstein, waarin hij 5 zeer belangrijke artikelen schreef.
Het tweede deel houdt zich bezig met wat Einstein op school leerde en dus een basis van de natuurkunde. Het beslaat onderwerpen als het universum, tijd, licht en wat Einstein nu zo vreselijk fascineerde.
Het derde deel gaat over Einsteins belangrijkste en bekendste theorie, die van de speciale relativiteit. Met voorbeelden wordt de theorie zo uitgelegd dat iedereen met wat interesse voor natuurkunde het kan begrijpen, maar het blijft pittige stof.
In deel vier gaat de auteur verder met de relativiteitstheorie alleen gaat dit hoofdstuk over de algemene relativiteitstheorie. Zwarte gaten worden uitgelegd en de vraag wordt gesteld of Einstein wel gelijk had, want het is nog steeds een theorie en geen feit.
Het vijfde deel beslaat alles over het universum en hoe Einstein dit bekeek. Van atomen tot God en uiteraard de atoombom, waar veel mensen Einstein nog altijd mee associëren.
Het laatste deel draait om de tientallen, zoals in elk voor Dummies boek. Tien inzichten in Einsteins kijk op religie en filosifie en tien vrouwen die Einstein beïnvloedden.

Als je een boek schrijft over Einstein neem je een groot risico, want wat ga je vertellen en vooral hoe ga je het vertellen. De theorieën van Einstein zijn niet altijd even makkelijk te begrijpen. Ook heeft Einstein heel veel gedaan voor de natuurkunde, en tot hoever ga je alle theorieën belichten. Calle heeft het eigenlijk gelaten bij de twee relativiteitstheorieën en dat is best jammer, want Einstein deed veel meer. Wat ook jammer is, is dat hij helemaal niets verteld over het gerucht dat Einstein een autist zou zijn.

Voor mijn gevoel is het boek niet compleet en dat is een gemiste kans. Veel mensen schrikken bij de naam Einstein en denken meteen dat dit een veel te ingewikkeld onderwerp is. Dit terwijl de theorieën goed uit te leggen vallen, vooral met voorbeelden uit het dagelijks leven, want we hebben allemaal te maken met deze theorieën, dag in dag uit. De relativiteitstheorieën worden echter wel erg goed uitgelegd, dus als je graag op een begrijpelijk manier die twee wil begrijpen, dan is het boek wel handig. Toch is dit boek een gemiste kans voor de natuurkunde en dat is erg jammer.

Uitgever: Pearson Education Benelux B.V. ISBN: 9043011770 Pagina's: 364