Film: Cronicas

Manolo Bonilla (John Leguizamo) is de knappe presentator van het sensationale tv-programma 'One hour with the truth'. Vanuit Miami worden dagelijks de meest spannende gebeurtenissen uitgezonden. Wanneer een klein plaatsje in Equador wordt opgeschrikt door een serieverkrachter en - moordenaar, 'het monster van Babahoyo', vliegt Manolo samen met producent Marisa en cameraman Ivan naar de plaats toe om een reportage te maken.

Daar aangekomen zijn ze getuige van een lynchpartij. Het slachtoffer, dat even daarvoor per ongeluk een jongentje doodreed, wordt door Manolo uit de klauwen van de woedende menigte gered. De man, Vinicio Cepeda, belandt in de gevangenis. Wanneer Manolo hem opzoekt, blijkt hij wel erg veel van de moorden te weten. In ruil voor de waarheid eist Vinicio dat Manolo hem helpt met zijn vrijlating. Dit veroorzaakt een innerlijke strijd in Manolo. Gaat hij voor de primeur?

'Cronicas' is de tweede film van regisseur Sebastián Cordero. Een aantal maanden na zijn eerste film (Ratas, Ratones, Rateros) bedacht hij het onderwerp voor zijn tweede. De dunne lijn tussen goed en slecht en de verschillende kanten die iemand kan hebben.
Cronicas is een spannende misdaadthriller, maar opvallend is dat het accent niet alleen daarop ligt. Ook de vaak zeer belangrijke rol van de media wordt belicht. Het is duidelijk dat regisseur Cordero het niet eens is met de manier waarop sommige media met de waarheid en ethiek omgaan. Cronicas is dan ook een subtiele maar harde uithaal naar de op sensatie beluste media. Cordero laat de grens tussen goed en slecht langzaam verdwijnen, zodat de primeur het belangrijkste lijkt te zijn. Dat dit sterk overeenkomt met de realiteit, blijkt uit het feit dat er in het echte leven ook journalisten zijn die de ethiek uit het oog verliezen zodra er een scoop binnen handbereik ligt.

John Leguizamo, in de rol van Manolo, levert uitstekend werk. Zijn passie voor het werk is vanaf het begin te voelen en de innerlijke strijd die in hem opwelt na de gesprekken met Vinicio, komt levensecht over. Je zou bijna op zijn schouder willen gaan zitten om het engeltje dan wel het duiveltje te spelen. De chemie tussen Manolo en Marisa geeft een extra dimensie aan de film. Het zorgt voor een lichtpuntje in de verder benarde situatie.

Cordero is erin geslaagd om een spannende film neer te zetten die iets verder gaat dan de Hollywood-thrillers die we allemaal kennen. Dit keer geen achterafbuurt in New-York, dit keer geen regenachtige avond. Het drama speelt zich af tussen de mensen, onder een strakblauwe hemel. En zo mag het ook wel eens.

Label: Paradiso Releasedatum: 6 oktober 2005 Kijkwijzer: Waardering: