Boek: Busy Girls Guide

Iedereen roept tegenwoordig dat ze (of hij, maar in dit geval even ze) het druk heeft. Ik krijg in de periodes dat ik extreem weinig tijd heb altijd direct opmerkingen in de trant van 'wat zie je er moe uit' en 'gaat het wel goed met je?' Sommige vrouwen lijken er echter altijd stralend en tot in de puntjes verzorgd uit te zien, hoe druk ze het ook hebben. Tijd voor mij dus om eens uit te zoeken wat de beauty-geheimen zijn van drukke vrouwen. De 'Busy Girls Guide' bood uitkomst.

De schrijfster van de Busy Girls Guide, Caroline Jones, schrijft gewoonlijk voor verschillende bladen in Engeland op het gebied van beauty en gezondheid. In de Busy Girls Guide geeft ze tips op dit gebied aan vrouwen die een drukke baan hebben en dus weinig tijd hebben om te sporten, te winkelen of naar de schoonheidsspecialiste te gaan.

Het vrolijk kleurende boek bestaat uit vier hoofdstukken: Mode, Work-Out, Beauty en Dieet. In korte stukken worden tips, feiten en leuke testjes met elkaar afgewisseld. Het leest als een tijdschrift, en dat is gezien de achtergrond van de schrijfster misschien niet heel verrassend. Ook de tests, zoals 'wat voor fitness-persoonlijkheid ben jij?' kunnen zo in een willekeurig vrouwenblad geplaatst worden.

Ook het taalgebruik past prima in dat beeld, al komt het soms wat belerend over. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat sommige tips bestaan uit zaken waar je als lezer al heel handig in bent of minder waarde aan hecht. Zo ben ik bijvoorbeeld nooit iemand geweest die uren bezig is met mijn outfit voordat ik naar een feestje ga, en dus is een urenplan voorafgaand aan zo'n avond in mijn ogen nogal overbodig.

De tips in het handboek zijn over het algemeen gevarieerd. Zo raadt Jones ons aan altijd de trap te nemen in plaats van de lift om wat extra calorieën te verbranden (ben ik even blij dat mijn werk slechts op de derde verdieping van een kantoorgebouw is). Ook geeft ze een aantal voorbeelden van dingen die je kunt eten die weinig tijd kosten en toch heel gezond zijn. De verse smoothie van fruit met wat yoghurt om de dag mee te beginnen slaat bij mij in ieder geval erg aan. Iets anders waar ze patent op lijkt te hebben is 'het zwarte jurkje', dat altijd en overal (mits op de goede manier gecombineerd) een goede kledingkeuze is.

Wat erg jammer is aan het boek, is dat Jones zichzelf op een aantal punten tegenspreekt. Zo staat er op een gegeven moment dat het eten van bananen positieve stofjes in je hersenen stimuleert, waardoor je je gelukkiger en meer ontspannen voelt, en een paar bladzijden later staat er 'Appels, peren en bessen zijn allemaal erg gezond, maar bananen niet (die hebben een hoge glykemische index en kunnen verantwoordelijk zijn voor een dip in je energie en je stemming). Dat is erg jammer, want het zorgt dat je vraagtekens zet bij de andere feitjes die in het boek aangehaald worden.

Ook de vrolijke kleuren zijn niet altijd even functioneel. Zwarte tekst op een (donker)blauwe achtergrond is slecht leesbaar, zeker als je 's avonds in bed bij je nachtlampje nog even 10 kostbare minuutjes besteedt aan het effectiever omgaan met je tijd overdag. De afbeeldingen die de busy girls guide sieren zijn daarentegen een prettige afwisseling voor het oog en de pagina's met een andere kleurstelling lezen lekker weg.

Al met al is dit boek echt een aanrader voor vrouwen die graag in een warm bad wegzakken met een tijdschrift. Het leest makkelijk, en heeft absoluut bruikbare tips. En terwijl je tijdschriften met dat soort tips misschien snel bij het oud papier gooit, kun je dit handboek een plaats geven in je boekenkast. Vooral de ideeën voor huidmaskertjes, gemaakt met dingen die bijna standaard in je koelkast staan, wil ik nog wel eens testen. Ik kan ook met trots melden dat dit boek me inderdaad zover gekregen heeft om de trap te nemen en niet lui in de lift te stappen.