CD: Scissor Sisters - Scissor Sisters

Op Lowlands was Scissor Sisters een goede live act. Het viel me toen op dat er een mix was van verschillende muziekstijlen, die varieerden van poppy Disco tot wat ruigere muziek. Op de CD komt deze mix zeker terug. De CD opent met het nummer "Laura", een lekker nummer met een beetje melancholie. Het gaat over jezelf opgeven voor anderen en je dromen niet waar kunnen maken. Het tweede nummer "Take Your Mama", is al wat bekender voor het gehoor, omdat deze track als single is uitgebracht. De wat chaotische clip liet al zien dat het een aparte band betreft. Het nummer zelf heeft een lekkere swing en doet je, mede door de kopstem van Jake ("I've always loved singing in falsetto") krijg je het Bee Gee-gevoel. Ook in "Comfortably Numb" krijg je dit idee, vooral in het stukje "ha ha ha, being comfortably numb". Je zou zo denken dat de broertjes Gibb met "Stayin' Alive" door de mangel worden gehaald. Deze Disco-achtige eenvoud is onder andere de kracht achter de tracks: de diepgaande teksten worden door deze eenvoud blootgelegd, waardoor een mooie samensmelting ontstaat van sfeer, tekst en stijl.

Persfoto Scissor Sisters

"Mary" daarentegen is een stuk rustiger en vertelt over vriendschap en toewijding daarin. Ergens krijg ik het gevoel naar een mix van The Beatles, E.L.O en queen te luisteren, maar toch is het dat weer net niet. Juist dat déjà-vu gevoel zorgt ervoor dat je geneigd bent om beter naar de teksten te luisteren en dingen te gaan herkennen. In de nummers "Lovers In The Backseat" en "Tits On The Radio" komt de seks wat meer aan de orde. Het is heerlijk hoe er wordt gezongen over nieuwe ontmoetingen enerzijds en het visuele spel van seks anderzijds. Daarbij klinkt "Filty/Gorgeous" toch een stuk luchtiger en funkier. Ik vind dit nummer persoonlijk één van de hoogtepunten van het album. Lekkere funk met een hoop arrogantie en een beetje nichterigheid, dát is wat het nummer zegt. "Music Is The Victim" zet deze funky lijn een beetje door, terwijl het nummer "Better Luck" zelfs wat country-achtige invloeden heeft. Het zijn soms gedurfde mixen van stijlen die de band gebruikt, maar het klinkt soepel en smooth. Juist in deze energieke en vrolijke bedoeling is het soms even wennen als er een zwaardere track komt. "It Can’t Come Quickly Enough" is een zwaar nummer, dat ineens de grens van vrolijkheid verlegt naar verlatenheid. Hoewel
ze vooral hoge ogen gooien op het gebied van die humor en luchigheid, kunnen ze de zwaarte ook aan.

De afsluiter van de CD, "Return To Oz", is eigenlijk ook een soort vertrek van de band. "What we do is about people displaying their fantasies on the outside, trying to break out of the every day, and look like their dreams." Het vertrek naar Oz, het land waar Dorothy terecht kwam na een wervelstorm, is eigenlijk ook een soort metafoor voor het vertrek naar díe fantasie die de band wil uitstralen. Het nummer zelf vertelt over teleurstellingen in de hoop. "What once was Emerald, city's now a crystal town."

De mix tussen de funk, humor en sterke teksten is de kracht van Scissor Sisters. De CD biedt een goede afwisseling van pop, disco en rock waarin de teksten als gevatte en scherpe verhalen naar voren komen. Hoogtepunten van de CD zijn de nummers "Take Your Mama", “Filthy/Gorgeous” en "It Can't Come Quickly Enough", terwijl tracks zoals "Mary" en "Return To Oz" zorgen voor de rustigere momenten. Dus als je in bent voor wat retro Disco en Funk en je wel houdt van een gedurfde mix van humor en diepgang, dan is deze CD zeker een juweeltje. Ik geef de CD een 9.