Film: The Punisher

Hiephoi, weer een comicbookverfilming. Ditmaal is het (wederom) de beurt aan The Punisher, een eenzame wreker die eerst schiet en dan praat. Leuk? Nou, niet echt. Spannend? Verre van dat. Herinner je je de versie met Dolf Lundgren en Jeroen Krabbé nog? Ja? Deze versie zul je na het zien echter snel weer vergeten! En dat is maar goed ook!

Het verhaal

Frank Castle is informant voor de FBI. Hij doet een klus waarbij de zoon van gangster Howard Saint om het leven komt. Dus er moet wraak worden genomen en dus wordt de hele familie van Castle uitgemoord. Castle zelf overleeft de aanslag en zint op wraak. Maar dat doet hij niet zomaar, hij beraamt daarvoor een heus plan. Intussen gaat hij in hetzelfde pand wonen waar ook drie losers huizen, twee mannen en een vrouw. De vrouw wordt verliefd op Frank, de mannen hebben bewondering voor hem. Saint verneemt intussen dat Castle nog leeft en het kat en muis-spel kan beginnen.

Sun
'Kiekeboe, hier ben ik. Pas maar op, jullie boeven!'

De film

De film is een rommeltje, er zit smaak nog kraak aan. Het is veel van alles maar van alles net niets. Het bevat actie, drama, humor en een vleugje romantiek maar werkelijk nergens komt de film uit de verf. Is het een parodie? Soms zwengelt de muziek zo aan dat het lijkt alsof je naar Austin Powers zit te kijken. Soms lijkt het een keiharde actiefilm, maar dan ineens is het weer alsof we moeten lachen.
Waarom dan deze film? Het is duidelijk dat de makers mee willen liften op het succes van andere comicbookverfilmingen. X-Men en Spider Man waren successen en je hoort de makers van The Punisher denken: wij gaan cashen. Net als bij X-Men en Spider Man is gekozen voor geen bekende acteurs. Ja, Travolta is bekend, maar die zit momenteel weer in de B-categorie na flops als Domestic Disturbance en Battlefield Earth.

Sun
'Zeg, heb jij enig idee wat ik in deze baggerfilm doe?'

De acteurs

De titelrol wordt vertolkt door Thomas Jane, die samen met LL Cool J de haaien in Deep Bleu Sea overleefde. Acteren kan hij niet. Wel kan hij gezichten trekken. Dus als hij boos moet zijn, trekt ie een boos gezicht. Verder herkennen we niemand, zelfs Rebecca Romijn niet, die overigens wel in X-Men speelt, maar daar is ze onherkenbaar geschminkt. En zonder make-up acteert de ex van John Stamos toch een stuk minder goed. Ook Travolta klooit maar wat aan. Hij heeft oneliners die werkelijk niet grappig zijn. Het materiaal waarmee hij moet werken is slecht, maar hij maakt er werkelijk een potje van. Van over-acteren is hij in ieder geval niet vies. De andere acteurs zijn zo mogelijk nog slechter.

Sun
'Ik ben boos. Dat kun je zien aan het gezicht dat ik trek.'

De karakters

De karakters zijn trouwens ook belachelijk. The Punisher moet zich na de aanslag op zijn familie schuilhouden maar hij gaat gewoon bij een stel losers inwonen. Hij wordt gezocht, maar het boeit hem blijkbaar niet dat hij hen in gevaar brengt. Nouja, de kijker boeit het ook niet. De losers komen toch nooit echt tot leven.
Dan nog even het verhaal. Dat zit vol gaten. De politie zien we niet, ze komen The Punisher niet even vragen waarom hij de aanslag op zijn familie wel heeft overleefd en wie er wellicht achterzit. Ook kan… ach, weet je, ik doe geen eens moeite meer.

Sja, wat zal ik zeggen. Een slecht verhaal, slechte acteurs, slaapverwekkende karakters, slechte editing, beroerde speciale effecten. De film is misschien leuk voor jongetjes van elf jaar oud. Helaas, je mag hem pas zien vanaf 16 jaar. En dan vind je hem echt niet meer leuk. Wil je een echt leuke avond dan kun je beter je geld spenderen in de kroeg. Of in de videotheek de versie met Dolf Lundgren en Jeroen Krabbé huren. Want die is wel tien keer beter. En dat zegt wel genoeg lijkt mij.

Cijfer3 (voor de moeite)
GenreActie/Misdaad
Lengte124 minuten