Magix Video deluxe 2005

Eerlijk gezegd zag ik er toch wel een beetje tegenop om dit pakket te gaan gebruiken. De grote hoeveelheid functies op de doos leken een garantie voor een ingewikkeld pakket met te veel mogelijkheden om het nog helder voor de gebruiker te houden. Gelukkig heb ik me op tijd bij elkaar kunnen rapen en heb me vol faalangst op het programma gestort. En dat is maar goed ook, want al na een half uurtje klikken en uitproberen kreeg ik de smaak goed te pakken. De interface lijkt sterk op Windows verkenner, dus navigeren gaat erg gemakkelijk.

Het toevoegen van de verschillende effecten is echter wel even wennen. Onder de plek waar je je film kan bekijken staan een aantal balken die ik herken uit andere programma's die ik ooit heb gebruikt. Wanneer je je film op een balk plaatst en bepaalde effecten op balken daaronder, dan heb je de mogelijkheid om ze bijvoorbeeld simultaan af te laten spelen. Dit gedeelte vergde bij mij toch wel enige uitleg, maar gelukkig is de bijzonder uitgebreide Nederlandstalige handleiding hierbij een echte uitkomst, waardoor ik alsnog aan de slag kon.

Daarnaast zijn ook alle functies op een logische wijze omschreven, zodat je snel kunt vinden wat je zoekt. En, zoals de doos al had beloofd, de mogelijkheden lijken eindeloos. Je kunt zoveel verschillende effecten toepassen dat je film een echt juweeltje kan worden (in zoverre het ruwe beeldmateriaal dat al niet van zichzelf is). Vooral het toevoegen van titels, aftitelingen en scherm-in-scherm zorgen ervoor dat je jezelf in een echte montagekamer waant.

Daarnaast biedt het programma nog een aantal interessante functies. Zo kun je je gemonteerde film met gemak overzetten op CD of DVD, kun je een foto-CD voor op je DVD-speler maken en wordt er zelfs een 'cursus' regisseren aangeboden.