DVD: Alias - seizoen 2

Het verhaal gaat door waar het de kijker in het eerste seizoen heeft achtergelaten. Sydney is agente bij de CIA en probeert het bedrijf SD-6 - een bedrijf dat zich naar de buitenwereld en haar werknemers voordoet als een afdeling van de CIA - te infiltreren. Sloane, de baas van SD-6, stuurt Sydney de hele wereld over om geheime missies uit te voeren. Intussen werkt de CIA er hard aan om alle missies op twee niveaus te laten slagen zodat SD-6 meent succes te behalen. De werkelijke overwinning is echter voor de CIA die stiekem mee loert.

Deze missies stellen de makers van de serie in staat iedere aflevering op een nieuwe exotische locatie te laten plaatsvinden. Elke aflevering wordt de kijker getrakteerd op een nieuwe prachtige set. Om de identiteit van Sydney te bewaren wordt ze gebruikt als moderne Barbie, om de mannelijke kijkers te verlekkeren, en wordt ze iedere aflevering voorzien van een fris nieuw kapsel en nog strakkere dan wel blotere kleding. Aan de vrouwelijke fans is gelukkig ook gedacht. Sydneys contactpersoon binnen de CIA is namelijk de smakelijke Vaughn (Michael Vartan). Deze mooie en verzorgde beelden afgewisseld met indrukwekkend opzwepende muziek (op de DVD gepresenteerd in Dolby Digital 5.1 formaat) maken het geheel erg aantrekkelijk.

Het verhaal van Alias is sterk en de personages worden gedurende het seizoen steeds beter uitgewerkt. Zo wordt Sydneys moeder Irina stevig gewantrouwd door haar ex-man, Jack Bristow (Victor Garber). Jack doet er alles aan om Sydney voor zich te winnen en gaat hierin steeds verder. Na verloop van tijd wordt duidelijk dat Irina een belangrijkere rol zal spelen dan Jack zou wensen. Ook de rol van Sloane wordt verder uitgediept en de relatie tussen Vaughn en Sydney neemt duidelijkere vormen aan.

Verrassende plotwijzigingen zetten de kijker constant op het verkeerde been en de schrijver lijkt altijd een stapje voor te zijn. De traditionele manier van schrijven is losgelaten en verhaallijnen die makkelijk over vijf afleveringen zouden kunnen worden uitgesmeerd worden soms binnen een enkele aflevering afgewikkeld. Een leuke afwisseling tussen personage en actie is het resultaat. De veranderingen in het leven van Sydney hebben bovendien duidelijk uitwerking op haar prestaties in haar rol als sluwe dubbelagente. De afleveringen doen denken aan Buffy the Vampire Slayer, waarbij een groter plot wordt uitgelegd met behulp van kleine afleveringen die telkens een bioscoopfilmpje op zichzelf kunnen zijn. Iedere aflevering eindigt bovendien met een leuke cliff hanger dus je komt altijd kwijlend terug voor meer.