Film Review: Ying Xiong (Hero)

Yimou Zhang is halverwege de jaren '80 begonnen als cinematograaf. De ervaring met cameravoering die hij daarmee opdeed, schijnt door in zijn latere werk. In 1987 debuteerde hij als regisseur met Hong gao liang (Red Sorghum). Deze film werd nationaal en internationaal een enorm succes, vooral dankzij de visuele pracht. Dankzij deze triomf kon hij twee andere films financieren, Judou en Da hong deng long gao gao gua (Raise the Red Lantern). Deze twee films werden in China geen succes, sterker nog, ze werden daar zelfs verboden door het strikte communistische regime, aangezien ze een schop zijn tegen de traditionele Chinese levenswijze. Internationaal waren de films wel succesvol en de naam Yimou Zhang was definitief gevestigd.

Hierna verschoof Yimou Zhang zijn aandacht naar meer eigentijdse thema's. Door velen wordt dit gezien als capitulatie aan het communistische regime, maar zelf ziet hij dat heel anders. Hij wil diversiteit in zijn films en vond zijn eerste drie films, die ook als trilogie gezien worden, te veel op elkaar lijken. Ondanks zijn verandering in onderwerp, ontvangen zijn films nog steeds lovende kritieken in binnen- en buitenland, met als grootste successsen, Huozhe (To Live) en Wo de fu qin mu qin (The Road Home). Met Ying Xiong (Hero) is hij wederom een nieuwe weg ingeslagen; voor het eerst maakte hij een martial arts film. Daarvoor pakte hij flink uit en dit werd dan ook de duurste Chinese productie ooit.

Voor de hoofdrol werd Jet Li teruggehaald uit Hollywood. Jet Li was in eigen land al een wereldster, lang voor hij naar Hollywood vertrok. Hij heeft er een stuk of 25 films gemaakt voordat hij in Hollywood doorbrak, waaronder Jing wu ying xiong (Fist of Legend), Wong Fei-hung (Once upon a time in China) en Tai ji zhang san feng (Twin Warriors). Zijn Hollywood films werden redelijk grote successen en hebben hem wereldfaam opgeleverd, maar de kwaliteit van z'n Aziatische werk halen ze niet. Het is dus niet verwonderlijk dat deze film zijn Hollywood-werk in alle opzichten overtreft. Maar niet alleen zijn Hollywood-films, want dit is zijn beste film tot op heden.

Dit is vooral te danken aan de esthetische schoonheid van de film. De martial arts scènes zijn heel verstild en met een oog voor kleur en detail in beeld gebracht. Elke scène heeft zijn eigen kleur. Het lijken meer rituelen of dansen dan echte gevechten op leven en dood. De spanning zit hem ook niet in de uitkomst ervan, want die staat immers van te voren vast. Geen flitsende montage, geen geforceerde kreten, maar een prachtige esthetiek, rust en sfeer. Die sfeer wordt niet in de laatste plaats opgewekt door de prachtige muziek.

Het verhaal is opgebouwd op dezelfde manier als Kurosawa's klassieker Rashômon. Een gebeurtenis wordt op verschillende manieren, vanuit verschillende perspectieven verteld. Dit kan voor enige verwarring zorgen, maar om eerlijk te zijn is het verhaal geheel ondergeschikt aan het uiterlijk van de film. De schoonheid van film verbloemt de schoonheid van de karakters, ze komen niet echt tot leven. In dit opzichte is hij dan ook zeker de mindere ten opzichte van Crouching Tiger, Hidden Dragon. De gevechten en wijze waarop deze in beeld gebracht zijn, zijn in deze film echter van een ongekende schoonheid.

Ying Xiong (Hero) is verreweg de mooiste martial arts film, die ik ooit heb mogen aanschouwen. De wijze waarop het in beeld gebracht is werkelijk adembenemend. Grote massascene's, prachtig kleurgebruik en een geweldige rust. De plot is het zwakke punt van de film. De karakterontwikkeling, zoals die in Crouching Tiger, Hidden Dragon wel aanwezig was, is ver te zoeken, maar is dat werkelijk zo erg? In mijn ogen in dit geval niet, want de beeldenpracht die voor je ogen op het witte doek ten toon gespreid wordt, zorgt voor genoeg afleiding om dat te doen vergeten en is een bioscoopbezoek meer dan waard. Gaat dat zien!

Eindcijfer: 9

Titel Ying Xiong (Hero)
Genre Actie / Drama