Game Review: Final Fantasy Tactics Advance

The Judge
In de fantasie wereld, waar het verhaal zich nu afspeelt, zijn hele strikte wetten. Tijdens ieder gevecht is er een scheidsrechter aanwezig die er op toeziet, dat de wetten van dat gevecht ook daadwerkelijk nageleefd worden. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld bij een bepaald gevecht geen zwaarden mag gebruiken, maar dit kan ook een bepaalde magie zijn.
Zodra iemand, tijdens een gevecht, één van de wetten overtreedt, krijgt diegene van de scheidsrechter een gele kaart. En zoals dat ook in het voetbal is, krijgt diegene bij een tweede gele kaart een rode kaart. Zodra je een rode kaart hebt gekregen, word je opgesloten in de plaatselijke gevangenis en kom je daar pas uit als je de borg hebt betaald.

Multiplayer
Je hebt de mogelijkheid, met Final Fantasy Tactics Advance, om te linken met een andere Game Boy Advance. Je kunt het dan tegen elkaar spelen, of samen in één team tegen de computer spelen.
Ook kun je items ruilen met elkaar via die link. Voordeel van de laatste optie is dat je items kunt krijgen die je normaal in het spel niet zou krijgen.

Final Fantasy is voor mij de beste RPG serie die er is voor de consoles. Toen Tactics uit kwam voor de Playstation 1, vond ik het een geweldige game. Ik was ook behoorlijk enthousiast, toen ik hoorde dat hij overal uitkwam voor de Game Boy Advance. Gelukkig is het niet een complete replica van de Playstation versie.
Door het nieuwe verhaal en de vernieuwde opties in het spel, is het ook weer een nieuwe verslaving die ik erbij heb. Grafisch zit het spel goed in elkaar, en ook de gameplay is goed. Wat misschien een nadeeltje kan zijn, is dat het scherm van de Game Boy vrij klein is en het soms een beetje druk oogt qua menu's in het spel. Ook voor mensen die het hele fenomeen nog niet kennen, is dit een absolute aanrader. Doordat je in het begin van het verhaal een sneeuwbal gevecht houdt, zul je de basis principes van het spel snel door hebben. Final Fantasy Tactics Advance heeft mijn verwachtingen meer dan waar gemaakt, en krijgt ook een dikke 9.5! Dit omdat ik eigenlijk niet echt minpunten heb kunnen vinden in het spel.

Final Fantasy Tactics Advance
PluspuntenMinpunten
  • Lange levensduur