DVD Review: Il vangelo secondo Matteo

Pier Paolo Pasolini werd in 1922 in Bologna geboren. Hij had niet veel op met zijn vader en ontwikkelde een sterke band met zijn moeder. Door haar aangemoedigd begon hij met het schrijven van poëzie toen hij zeven jaar was. Na de middelbare school ging Pasolini naar de universiteit en begon hij te schrijven voor een klein blad. In 1942 werd zijn eerste dichtbundel uitgegeven en gaf hij een literair tijdschrift uit waarin hij het fascisme bekritiseerde. In 1943 werd hij zelf opgeroepen om dienst te nemen in het Italiaanse leger. Na de overgave van het Italiaanse leger werd zijn regiment gevangen genomen door de Duitsers maar Pasolini wist te ontsnappen naar het dorp Casarsa waar hij verscheidene jaren heeft gewoond. Na de tweede wereldoorlog wist hij af te studeren en ging werken als leraar terwijl hij een interesse ontwikkelde in politiek en dan vooral in het communisme. Hij bleef ook schrijven en er werden nog een aantal boeken van zijn hand uitgegeven.

Pasolini werd uit de Italiaanse communistische partij gegooid toen hij werd gearresteerd op verdenking van onzedelijke handelingen met twee jongens. Hij besloot met zijn moeder naar Rome te verhuizen en kwam in aanraking met de Italiaanse filmwereld. In Cinecitta werd hij scriptbeoordelaar, ondertussen probeerde hij werk te vinden als leerkracht, probeerde zijn boeken te slijten aan de lokale boekhandelaren en woonde in de achterbuurten van Rome.

Hij bleef niet op het rechte pad. Hij werd vaak gearresteerd terwijl hij in gezelschap was van hoeren, pooiers of dieven. Hij hielp een crimineel te ontvluchten aan de politie en probeerde zelf een benzinestation te beroven. Dit leven aan de zelfkant van de maatschappij was de inspiratie tot het schrijven van Ragazzi di Vita dat in 1955 werd uitgegeven. Nadat het boek werd uitgebracht werd Pasolini weer gearresteerd vanwege de onzedelijke inhoud van het boek. In 1954 had Pasolini het script geschreven voor de film La Donna del Fiume en de daaropvolgende jaren werkte hij onder andere voor Frederico Fellini, Mauro Bolognini en Luis Trenker. In tegenstelling tot zijn "onzedelijke" boeken trokken zijn scripts niet echt veel aandacht. Pasolini was een alleskunner, hij schreef romans, gedichten, scenario's, toneelstukken en schilderde ook. Daarnaast werd hij bekend als regisseur.

In de jaren zestig had Pasolini zijn focus verlegd naar de filmindustrie en maakte zijn eerste film Accatone. Net als zijn boeken werd deze film ook het middelpunt van veel controverse vanwege het onzedelijke karakter van de film. Met Accatone won Pasolini zijn eerste filmprijs.

Tot 1975 bleef Pasolini films maken.
Op 2 november 1975 werd hij vermoord door een 17-jarige schandknaap. Een einde zoals hij het zelf geschreven had kunnen hebben.

Filmography Pier Paolo Pasolini