Boekreview: Ronald Giphart - Ten Liefde

Giphart

Ik begon aan het boek, verwachtend dat ik alweer een prachtig boek van Giphart zou lezen. Vol neuken, uitgediepte personages en literair verantwoorde zinnen. Helaas was ik gewoon slecht geïnformeerd en bleek het dus een samenvoeging van zijn columns in KijK te zijn. Op een uitgediept personage na, kwamen bovenstaande punten echter genoeg terug dus deze teleurstelling was maar van tijdelijke aard.

Wat met name opvalt is dat Giphart een voorliefde heeft gekregen voor nietszeggende wetenswaardigheden wat dit bij uitstek een mannenboek maakt. Want zijn het niet de mannen die zich kunnen herinneren wie het derde doelpunt in een UEFA cup finale van 1960 scoorde? Hij geeft dit zelf al aan in een van zijn hoofdstukken. Wetenswaardigheden en wetenschap zijn een inhaalslag nadat hij 10 jaar lang enkel literair verantwoorde boeken had gelezen. Het resultaat moge er zijn. Ik heb smakelijk gelachen om de meest onzinnige ditjes en datjes. Het verschil tussen mannen en vrouwen hersenen, de technieken van aandachttrekken, de gevolgen van drank op mijn libido en de uitspattingen van ons Koningshuis tot en met Willem de Zwijger toe. De eerste in onze lijn van koningen is namelijk wel vier keer getrouwd geweest, had zestien officiele kinderen, en dito bastaards bij zijn tientallen minnaressen. Giphart weet deze weetjes in elke column om te toveren tot een hap slik weg brokje wat lijkt op een sappige biefstuk.
Dit op zich is ook een hele prestatie omdat het lezen van bijvoorbeeld de columns van bijvoorbeeld Youp van 't Hek, mij veel zwaarder valt. Waarschijnlijk kun je hierin het grote verschil zien tussen een cabaretier en iemand met een literaire achtergrond. Cabaretiers moeten praten, schrijvers moeten schrijven.

Leeftijd heeft met het lezen van dit boek weinig te maken. Oudere mensen zullen voornamelijk lachen om het feest der herkenning en af en toe een wenkbrauw optrekken bij het lezen van het wereldrecord meisjes ontmaagden dat in handen is van de 18e eeuwse koning Fatafehi Pauluh. Zijn teller stopte bij de 37.800 vliesjes. Jongere mensen kunnen daarentegen nog een hoop leren, en dan met name over hoe het beste een lekker wijf in bed te krijgen en te zorgen dat je er niet binnen een minuut mee klaar bent.

Kortom: Ten Liefde is lekker luchtig, iets wat je in het late herfstzonnetje met een herfstbokje op de tuintafel tot je neemt.

Uitgeverij Podium
Ten liefde! (2001)