Game review: Morrowind

Verhaal
De meeste RPG's gebruiken een grote quest als verhaal gebruikeren... red dit dorp van de builenpest, red het land van een invasie van trollen, red de wereld van voorspelbare plotcliché's... je kent het wel. Morrowind omzeilt dit door de gamer gewoon een mooie grote wereld te geven waarin veel te doen valt maar die eigenlijk gewoon een open einde heeft.

De verhalen van de personages in het spel zijn echter zeker de moeite waard en verre van clichématig. Er zijn bijvoorbeeld ook boeken in het spel te vinden die gelezen kunnen worden en zelfs die zijn de moeite waard!
Het spel zit vol met originele details en verhaal elementen... neem bijvoorbeeld alleen de snelle manier van transport in deze wereld... uitgeholde reuzeninsecten!

Speelbaarheid
De speelbaarheid, waar het tenslotte in ieder spel om gaat, is om van te smullen. Het heerlijke is dat het spel zo open is, je kunt echt alles wat je maar kunt bedenken doen... maar niet zonder consequenties!
Ieder object in het spel valt op te pakken en te manipuleren, maar let op... bij de meeste RPG's heeft het geen gevolgen als je iemand huis onder z'n neus leeg steelt, in Morrowind krijg je hierdoor wel de wind van voren!
De verschillende personages kunnen prima onthouden wat je ze allemaal geflikt hebt en zullen je ook behandelen naar gelang je daden.

Het spel kan echter voor onervaren role-players soms wat moeilijk zijn... maar hou vast, het is het waard! Ook voor de Diablo fans die zich role-players durven noemen is Morrowind niet echt aan te raden... het spel richt zich meer op echte role-playing dan op hakken en slaan.