Mortal Kombat 1

Na een reeks van elf eerdere delen, besloot NetherRealm Studio’s het deze keer eens anders te doen. Een nieuwe reboot van de serie met de welbekende personages van de vorige delen, maar wat is er allemaal nieuw in dit deel? Wij hebben deel mogen nemen aan de preview bèta-weekend en we hebben het een en ander over de game geleerd.

Liu Kang is na het vorige deel de onbetwiste Fire God en Timelord, die ditmaal een nieuw tijdperk gestart is in een nieuwe vreedzame wereld. Echter schijn bedriegt, want het kwaad uit andere rijken ligt alweer op de loer.

In de context van verhaal en personages zie je nog steeds wel de bekende namen terugkomen, maar ditmaal heeft elk personage een ander achtergrondverhaal ten opzichte van de eerdere delen. Uit een eerdere trailer was al te zien dat Sub-Zero en Scorpion nu bijvoorbeeld broers zijn in tegenstelling tot eerdere delen waar Scorpion een aartsrivaal was van Sub-Zero. Heel veel meer valt er nog niet direct te vertellen, aangezien er voor deze bèta maar een beperkte aantal spelmodi beschikbaar zijn. Namelijk Klassic Tower en een online VS-mode. Beide modi hebben in deze preview-bèta maar een beperkte zet speelbare personages. Namelijk Johnny Cage, Kenshi, Kitana, Li Mei, Liu Kang en Sub-Zero. Voor 'Kameo's' waren enkel Frost, Jax, Kano en Sonya beschikbaar. Daarnaast hebben we twee stages gezien; de Hollywood-mansion van Johnny Cage en het Chinees theehuis.

De verhaalmodus en een eerder aangekondigde invasion-modus (soort van ganzenbord-spel) hebben we nog niet kunnen uittesten.


Mortal Kombat 1 - vs mode
Mortal Kombat 1 - vs mode

Kameo's
Nu zijn de Klassic Tower-modus en de online VS-modus geen onbekende modi in de Mortal Kombat-serie. Echter heeft de studio ditmaal gekozen om in dit deel een nieuw core mechanic te introduceren waarbij je nu speelt met twee personages in plaats van een enkele. Één als hoofdpersonage en één personage als Kameo. Dit kameo-personage fungeert als het ware als een support-karakter voor je hoofdpersonage, waarbij je het Kameo-personage kan inzetten in een tag-team contructie die je ook weleens eerder in een 2 vs 2 worstelgevecht gezien hebt. Deze kun je op getimede momenten laten invliegen nadat je op de rechter-bumper/R1 toets drukt van je controller, waarbij je de kameo's kan gebruiken in combinatie met aangesloten combo's, voor defensieve en aanvallende doeleinden en finishing moves. Door hier een weloverwogen keuze te maken kun je een interessantie combinatie van personages krijgen met eigenschappen die elkaar complimenteren.

Er zitten echter nog wel wat nadelen aan deze constructie. Je kunt een Kameo-personage alleen niet uitwisselen met je hoofdpersonage zoals bijvoorbeeld bij vergelijkbare vechtspellen zoals Dragonball FighterZ en Marvel vs Capcom 3, waarbij je volledig van personage kan wisselen ingame en waar ze allemaal een individuele healthbar hebben. Dus mocht je favoriete personage bijvoorbeeld Sonya Blade zijn, dan heb je pech, omdat ze nu enkel als Kameo in het spel zit verwerkt.

Desalniettemin zorgt het mixen and matchen van Kameo's wel voor een interessante mechanic waarbij zowel nieuwe als ervaren spelers hierin eigenlijk weer vanaf nul starten en beide door een nieuwe leercurve moeten gaan. Voor een ervaren speler geeft dit weer een mooie toevoeging om het spel op andere manier te ervaren en in te zetten tijdens competitie.

Mortal Kombat 1 - Kenshi/Frost
Mortal Kombat 1 - Kenshi/Frost

Het enige wat me nog een beetje dwars zat in deze bèta is dat je geen fatsoenlijke scherpe screenshots kon maken in deze versie en dat er een kleine vertraging zat in de tijd tussen het maken van een screenshot en het daadwerkelijk resultaat. Nu weet ik niet of dit een bug is of dat het gewoon een resultaat is van dat je motion blur niet uit kan zetten.

Online mode
Voor het online-gedeelte kan ik niet echt zeggen dat ik hier een goede ervaring mee heb gehad. De eerste dag leek er een storing aanwezig te zijn, waardoor online matchmaking niet werkte. En voor de twee achtereen volgende dagen heb ik een paar online matches gehad met disconnects of matchmakingsessies met spelers van andere continenten met een hele hoge ping waarde, waardoor het eigenlijk niet lekker speelbaar was. Nu weet ik dat de preview bèta's voornamelijk stresstesten waren op de performance en online matchmaking service. Dus ik verwacht dat deze wel met een kleine maand verholpen zijn voor de officiele release van de game.


Tot slot kan ik zeggen (los van de online matchmaking) dat het met de core-gameplay eigenlijk wel goed zit. Het voelt genoeg vernieuwend aan maar toch ook weer vertrouwd. Grafisch gezien is het weer net een stapje beter, de bewegingen komen er weer net wat vloeiender uit op het scherm en de bloederige nieuwe fatalaties bezorgen me nog steeds wel een uitgebreide grijns op mijn gezicht. Nu is het gewoon nog een kwestie van puntjes op de i zetten. Ik ben verder ook benieuwd naar de verhaalmodus en de invasion-modus.

Mortal Kombat 1 komt op 19 september uit voor de Playstation 5, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc. Bezitters van de Premium en Kollektor Editie kunnen op 14 september er al mee aan de slag.