Enslaved

Enslaved: Odyssey to the West verschijnt op 8 oktober voor de Xbox 360 en PlayStation 3

Eens in de zoveel tijd komt er een game langs die een speciaal gevoel opwekt. Een gevoel zo speciaal, dat de game, ondanks dat de gameplay zeer degelijk is maar niet bijzonder goed, bij je blijft, je vastgrijpt en je niet meer loslaat. Dit had ik jaren geleden met Beyond Good & Evil en sindsdien ben ik op zoek naar de terugkeer van dit gevoel. Waarom ik dit zo vertel? Omdat Enslaved misschien wel eens de game zou kunnen zijn waar ik naar op zoek ben.

Enslaved vertelt het verhaal van Monkey en Trip. Twee verloren zielen die zich in een post-apocalyptische wereld moeten redden. De wereld is gevuld met mechs die geen groot fan zijn van de mens. Aan het begin van de game ontsnappen Monkey en Trip individueel van een slavenschip door middel van escapepods. Wanneer Monkey na een gigantische crash weer wakker wordt, ondekt hij dat er een vreemde band om zijn hoofd is gedaan. De band, omgedaan door Trip, zorgt ervoor dat hij moet luisteren naar Trip; een zogeheten slavenband. Trip belooft Monkey de band van zijn hoofd te halen als hij haar terugbrengt naar haar volk, ruim driehonderd kilometer verderop. Monkey belooft Trip daarentegen haar nek te breken zodra hij bevrijd is van de band.

Enslaved draait om de samenwerking tussen Monkey en Trip en het ontstaan van een band tussen de twee. Monkey zal echter het meeste werk doen, en dat is precies de reden dat spelers in zijn huid kruipen en dat Trip overgeleverd is aan AI. Monkey zal Trip naar hogere platformen moeten tillen, haar over te wijde kloven moeten gooien en haar moeten beschermen tegen de legers aan mechs waar je mee te maken zal krijgen. Bescherm je haar niet en sterft Trip, dan zorgt de band om het hoofd van Monkey ervoor dat ook Monkey de pijp uit gaat. De één kan dus niet bestaan zonder de ander. Trip heeft Monkey hard nodig, maar gaandeweg gaat Monkey Trip ook steeds harder nodig hebben. Trip beschikt over technische kennis om gesloten deuren te openen en zij zal hier en daar schakelaren overhalen waar Monkey niet bij kan komen.

Hiermee is de basis van Enslaved beschreven. Monkey en Trip wandelen van uitdaging naar uitdaging en nadat Trip een vlugge scan heeft gedaan van de omgeving met haar mechanische libelle -die jij voor haar zal moeten vangen- mag Monkey aan de slag om de omgeving begaanbaar te maken. Dit betekent onder andere dat jij de mechs uit moet schakelen. Het combatsysteem van Enslaved is niet bijzonder uitgebreid, maar biedt voldoende mogelijkheden om het leuk te houden. Monkey kent twee aanvallen; een zwakke maar snelle aanval waarbij hij voornamelijk zijn vuisten gebruikt en een sterke maar iets minder snelle aanval waarbij hij zijn staf gebruikt. Het combineren van de twee biedt enkele leuke combinaties, maar verwacht geen waslijst aan aanvallen. Monkey heeft een schild waarmee enkele aanvallen geblokt kunnen worden en kan met een rol aanvallen van mechs ontwijken. Gaandeweg leer je ook nog projectielen schieten met de staf van Monkey; een offensief projectiel en een elektrisch projectiel om de mechs even te laten verstijven. Deze projectielen zal je zo nu en dan ook moeten gebruiken om delen van de omgeving te vernietigen.

Enslaved kent tevens een upgrade-systeem. In de schitterende omgevingen van de game zijn veel rode orbs te vinden die je kunt gebruiken om je aanvallen sterker te maken, je levensbalk een boost te geven en andere zaken. Het is zeker de moeite waard om elke omgeving goed uit te kammen naar deze orbs. Het upgrade-systeem activeer je via Trip door op de linkerschouderknop te drukken. Hier breng je een klein commando-menu naar boven waarmee je onder andere commando's kunt geven aan Trip om bijvoorbeeld een hologram in de lucht te projecteren zodat turrets afgeleid worden. Dit menu zal je ook gebruiken wanneer Trip de stand van bepaalde platforms moet veranderen zodat jij met Monkey verder kan. Hoewel dit concept weinig origineel is, heeft Ninja Theory de meeste zaken in de game prima uitgewerkt.

Grafische pracht en praal, dat is waar Enslaved zeker in scoort. De game kent schitterende omgevingen met een rijk kleurenpallet waar meer dan genoeg fauna in te vinden is. Mensen die de demo gespeeld hebben kunnen nog veel mooiere omgevingen verwachten. De details van de omgevingen, karakters en mechs zijn bovendien erg talrijk en in zijn geheel kan Enslaved beschouwd worden als één van de mooiere games die dit jaar uit zal komen.

Voorlopige conclusie
Enslaved heeft me aangenaam verrast; heel erg aangenaam. De game kent uiteraard zo zijn minpunten. Het klimmen en klauteren wordt nooit echt uitdagender dan je pookje in een richting duwen en de X-knop in drukken en de camera zat in de previewversie nog niet helemaal lekker mee. Toch komt de grootsheid van het avontuur van Trip en Monkey en de algehele prestatie van de game dicht in de buurt van fenomenaal en zal je als gamer ongetwijfeld geraakt zijn door de relatie tussen de twee. Ik heb de game inmiddels volledig doorgespeeld, maar het was helaas nog niet de final build en ik hoop van harte dat Ninja Theory nog wat extra zaken toevoegt om iets meer uit de game te halen, want momenteel is er na de singleplayer van twaalf uur nog niet voldoende reden om de game te blijven spelen. Enslaved is een must-have met een ruw randje, dat bij de release hopelijk heerlijk glad is gepoetst.

Wil jij toffe Enslaved-prijzen maken en tevens kans maken op een reis naar New York? Ga dan snel naar het forum en doe mee aan de prijsvraag!