Brothers in Arms: Furious 4

Het is alweer even geleden dat we hebben mogen genieten van de Brothers in Arms-serie van Gearbox Softworks. Ten tijde van de Ubisoft-conferentie op de E3, was ik aan het genieten van de heerlijke broodjes die voorafgingen aan de Sony-conferentie. Via Twitter las ik over een trailer van Brothers in Arms: Furious 4. Brothers in Arms meets Inglourious Bastards? Wat?

Eenmaal terug in het hotel krijg ik het krakkemikkige wi-fi aan de praat en neem ik zelf een kijkje naar de trailer. Tot dusver hoorde ik er weinig goeds over. Na het zien van de trailer begrijp ik dat fans van de serie ontevreden zijn. De volgende dag heb ik een afspraak bij Ubisoft en zal ik ook deze game in actie zien. Als snel blijkt dat de naam Brothers in Arms gebruikt wordt vanwege naamsbekendheid. Furious 4 is een geheel andere game en lijkt zeker niet te misstaan in de line-up van Ubisoft.

Onder het genot van twee Duitse bieren onder werktijd legt Gearbox Softworks mij het principe van de game uit. Men neemt vier soldaten die verschillen van elkaar en elkaar op het gebied van gameplay perfect aanvullen, een lading nazi's, een lading wapens en levels en voilà, Brothers in Arms: Furious 4 is geboren. De markt heeft momenteel geen gebrek aan co-op games voor vier spelers en ook Gearbox wil hier een stukje van.

De actie in Brothers in Arms: Furious 4 is flink over the top, zeker wanneer je de game legt naast de voorgaande games uit de serie. Je kunt berenklemmen neerleggen die exploderen wanneer een nazi klem zit, je kunt een tomahawk gebruiken om de ledematen van een nazi van het vlees te ontdoen en je kunt zelfs nazi's roosteren met je vlammenwerper. Elk personage van de Furious 4 heeft een eigen wapenset en vaardigheden die hij in kan zetten. De balans lijkt goed aanwezig te zijn.

De levels zijn lineair opgebouwd. Je loopt van opdracht naar opdracht tot je het einde van een level bereikt. Het einde van het level bracht ons nazi's met jetpack. De game is weliswaar over the top, maar Gearbox geeft aan wel een historisch correcte game neer te zetten. De nazi's hebben immers echt geëxperimenteerd met jetpacks. Niet lang na de jetpack-nazi's komt er een gigantische, bepantserde kerel met een railgun tevoorschijn. Na een sterk potje teamwork, een aantal explosies en een instortend reuzenrad is de demo voorbij.

Voorlopige conclusie
Brothers in Arms: Furious 4 ziet er goed uit. Als Gearbox Softworks deze lijn doorzet, hebben we straks een sterke co-op-game in onze handen. Fans van de serie blijven helaas teleurgesteld achter. Het is ook nog de vraag of het goed zit met de humor in de game. De flauwe oneliners wisten vooralsnog geen glimlach op te wekken en een smiley als crosshair bij het gebruik van een kettingzaag deed het ook niet voor mij. Ik verwacht volgende week meer informatie van de game, alsmede een hands-on.