Vormen de Chinese e-cars een bedreiging voor onze economie?
Elektrische auto's van Chinese makelij verkopen goed in Europa. Hoewel ze van goede kwaliteit zijn, kosten ze aanzienlijk minder dan hun Europese tegenhangers. De verkoopcijfers zijn zo hoog dat de Europese auto-industrie bedreigd wordt. Zie jij dit als een bedreiging voor de Europese economie?
In 2024 zullen Chinese elektrische auto's goed zijn voor een kwart van de totale verkoop van e-cars in de EU. Dit blijkt uit een nieuwe analyse van de NGO Transport & Environment. De stijging van de Europese verkoop van Chinese merken zoals MG en BYD komt in feite bovenop die van Tesla's die in de fabriek in Shanghai worden gebouwd.
Terwijl China een steeds groter marktaandeel heeft, lijden Europese autofabrikanten daarentegen onder tegenvallende verkoopcijfers. Hoewel Tesla, BMW en Renault elektrische auto's produceren in China en deze importeren naar Europa, zullen elektrische auto's van Chinese merken in 2024 alleen al 11% van de Europese markt voor hun rekening nemen. Een cijfer dat naar verwachting zal groeien met 20% in 2027.
De EU wilde vorig jaar al een onderzoek instellen naar de import van nieuwe, op batterijen werkende elektrische personenauto’s die in China zijn gemaakt, ongeacht of het Chinese of Europese merken zijn. Dergelijke onderzoeken vinden plaats wanneer een vreemd land ervan wordt verdacht producten te subsidiëren op een manier die de Europese industrie schaadt – zoals het EU-bestuur denkt dat het geval is.
Zodra het onderzoek start, zal de Commissie reacties vragen van de Chinese overheid en de betrokken bedrijven. Het is dan aan de Commissie om te bewijzen of auto-exporteurs gedurende een bepaalde periode subsidies hebben ontvangen van de Chinese overheid en of deze subsidies schadelijk zijn voor de Europese industrie. Als dat het geval is, kan de Europese Commissie importtarieven opleggen, in het handelsjargon van de EU bekend als compenserende heffingen.
Hoe hoog die compenserend heffingen, hangt af van de uitkomst van het onderzoek naar de omvang van de Chinese subsidies. Eerdere subsidieonderzoeken hebben vaak geleid tot het opleggen van extra importheffingen variërend van 10 tot 20 procent.
De bestaande Europese invoerrechten op e-auto’s zijn 10 procent lager dan op de meeste andere grote markten. De Amerikaanse heffingen op de import van Chinese e-auto’s bedragen bijvoorbeeld ongeveer 27,5 procent.
NEW: One in four EVs sold in Europe this year will be made in China.
Tariffs can help give EU carmakers a competitive advantage in the short term, but they need to ramp up electrification to survive.
Read the study ➡️ https://t.co/Q1iqo5OmLN pic.twitter.com/4qubcv2TtO
— Transport & Environment (@transenv) March 27, 2024
Chinese electric cars: why Biden is keeping cheap cars from BYD out - Vox
Biden is a fool. 10% for the big guy from China too. https://t.co/YGNraXfB1B
— Edward Cale IV (@EdwardCaleIV) April 7, 2024
Read the study ⬇️https://t.co/Q1iqo5OmLN
— Transport & Environment (@transenv) March 28, 2024