China beschuldigt de EU van 'puur' protectionisme auto-industrie

De Europese Commissie vindt dat de Europese auto-industrie gevaar loopt door de goedkopere elektrische auto’s uit China. Zij wil daarom overwegen om antidumping-heffingen in te voeren. Het Ministerie van Handel in Peking reageerde geïrriteerd op deze aankondiging. China is zeer bezorgd en ontevreden over het onderzoek van de commissie, aldus een woordvoerder. De EU houdt zich eenvoudigweg bezig met “het beschermen van haar eigen industrie” onder het mom van eerlijke concurrentie.

Dit is ‘puur protectionisme’ die ernstige gevolgen zal hebben voor de mondiale toeleveringsketen in de auto-industrie en een negatief effect zal hebben op de Chinees-Europese economische en handelsbetrekkingen. China zal de protectionistische tendensen en de daaropvolgende maatregelen van de Europese Unie nauwlettend in de gaten houden en de belangen van Chinese bedrijven beschermen.

Het Ministerie van Handel legt de nadruk op langdurige relaties
Het ministerie van Handel riep de EU op tot "dialoog en overleg" om "een eerlijke, niet-discriminerende en voorspelbare marktomgeving te creëren" voor de gezamenlijke ontwikkeling van de auto-industrie. Tegelijkertijd benadrukte het de langdurige relaties tussen Europa en China in de automobielsector. De Chinese auto-industrie heeft zich snel ontwikkeld en is concurrerender geworden.

Dit is het resultaat van voortdurende technologische innovatie en het opzetten van een complete industriële toeleveringsketen, aldus China. Autobedrijven uit de EU-regio investeren al jaren in China, welke een coöperatieve houding inneemt en bedrijven uit de EU stimuleert om verder te investeren en uit te breiden in China. Dit geldt ook voor elektrische auto’s.

Von der Leyen: 'Dit verstoort onze markt'
Het hoofd van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, kondigde woensdag aan dat de EU een onderzoek zal openen naar staatssteun voor elektrische auto's uit China. “De prijs van deze auto’s wordt kunstmatig gedrukt door enorme overheidssubsidies – dit verstoort onze markt”, zei ze in het Europees Parlement in Straatsburg. Dat is niet acceptabel.

De wereldmarkten zouden overspoeld worden met goedkopere Chinese elektrische auto’s. Zij zal daarom een 'antisubsidieonderzoek' starten. Dit kan er bijvoorbeeld toe leiden dat er strafheffingen worden geheven. De auto-industrie en de overstap naar elektrische aandrijvingen zijn een “cruciale industrie voor een schone economie – met een enorm potentieel voor Europa”, vervolgde de voorzitter van de Commissie. Europa staat open voor concurrentie, maar niet voor een ongelijke race to the bottom.

In China zijn de afgelopen jaren tientallen lokale merken ontstaan. BYD, Geely, XPeng en Nio hebben buitenlandse fabrikanten op de Chinese markt al voorbijgestreefd en dringen nu door naar het buitenland - met de financiële kracht van de enorme Chinese markt achter zich. Bovendien voeren Chinese fabrikanten al maanden een prijzenoorlog vanwege de teruglopende binnenlandse economie en lage consumentenbestedingen.

De Europese Kamer van Koophandel in China sprak zich echter uit voor eerlijke concurrentie. Vrije en open markten zijn afhankelijk van op regels gebaseerde handelspraktijken, aldus de Kamer van Koophandel. “De Europese Kamer verwacht een op feiten gebaseerd onderzoek om dergelijke principes voor alle marktdeelnemers te waarborgen”, aldus Kamervoorzitter Jens Eskelund.

De EU wil de afhankelijkheid van grondstoffen uit China verminderen
In verschillende economische sectoren worden momenteel maatregelen genomen om de afhankelijkheid van de EU van landen als China te verminderen en binnenlandse bedrijven een betere bescherming te bieden. In maart presenteerde de Europese Commissie een voorstel voor een wet over de grondstoffenvoorziening. Dit moet ervoor zorgen dat de EU voor belangrijke grondstoffen niet afhankelijk blijft van import uit individuele landen zoals China.