Stichting pakt rechtsbijstandverzekeraars aan

Tienduizenden mensen met een rechtsbijstandpolis die zelf een advocaat in de hand hebben genomen en betaald maken kans dat geld terug te krijgen. Volgens de Stichting Rechtsbijstandclaim hebben verzekeraars twintig jaar lang ten onrechte verzekerden het recht op vrije advocaatkeus ontzegd.

De stichting begint een juridische procedure namens de particulieren en bedrijven die hun advocaat zelf hebben betaald. Wel wordt eerst nog geprobeerd om met de verzekeraars tot een oplossing te komen, mede omdat de procedure een zaak van lange adem is.

Rechtsbijstandverzekeraars zijn verplicht hun klanten zelf hun advocaat te laten kiezen op kosten van de verzekeraar, zo bepaalde het Europees Hof van Justitie in november. De vrije advocaatkeus staat sinds 1993 in de Wet toezicht verzekeringsbedrijf, maar de grote verzekeraars vergoedden dat in het verleden lang niet altijd.

Polishouders die ontevreden waren over de kwaliteit van de juridische dienstverlening van rechtsbijstandverzekeraars zochten geregeld zelf een advocaat uit, ook in zaken waarin dat niet verplicht is, zoals bij de kantonrechter. Het Europese Hof heeft bepaald dat ook die advocaatkosten onder de dekking vielen, waaruit volgt dat polishouders recht hebben op een schadevergoeding.

Omdat individueel procederen veel kost, begint de stichting een zogenoemde collectieve actie, die moet aantonen dat verzekeraars een wanprestatie hebben geleverd door de kosten van een 'eigen' advocaat niet te vergoeden. Grofweg drie miljoen Nederlanders en vierhonderdduizend ondernemers hebben een rechtsbijstandsverzekering.