LG en Philips verleggen koers rond smart-tv

LG en Philips kiezen elk een andere richting met hun nieuwe smarttelevisies. De bedrijven schuiven hun gezamenlijke systeem voor apps op tv naar de achtergrond. Philips-fabrikant TP Vision kiest nu voor Android en LG voor het relatief onbekende WebOS. Dat kondigden de bedrijven aan tijdens de CES-elektronicabeurs in Las Vegas.

Tv-fabrikant TP Vision introduceert later dit jaar zijn eerste Philips-tv's die werken met Android. Het voordeel is volgens TP Vision dat voor Android meer apps en spelletjes beschikbaar zijn dan voor het huidige Smart Tv-platform. Voor dat systeem werkte Philips samen met onder meer LG. De oude tv-apps blijven wel werken.

Ook LG kiest nu voor andere software voor smart-tv's. Het Zuid-Koreaanse bedrijf gaat meer dan zeventig procent van zijn nieuwe tv's uitrusten met WebOS. Dat systeem werd eerder door Palm voor smartphones ontwikkeld en later overgenomen door HP. De voordelen zijn volgens LG meer gebruiksgemak, makkelijker verbinden met andere apparaten en een soepeler installatieproces.

Voor WebOS zijn nog weinig voor tv geschikte apps. Volgens LG komen er WebOs-apps van onder meer Netflix, YouTube en Facebook. De Netflix-app ondersteunt ook beelden in de 4k-kwaliteit, vier keer scherper dan het huidige hd. De besturing van de nieuwe LG-tv's gaat met dezelfde bewegingsgevoelige afstandsbediening als bij de huidige modellen. De tv's met WebOS komen eerst uit in Zuid-Korea, maar verschijnen later dit jaar ook in Nederland.