Banken in gesprek met klanten over cyberaanval

Banken gaan gesprekken voeren met consumentenorganisaties en bedrijven over de gevolgen van de cyberaanvallen van de laatste week. De banken willen de gevolgen van cyberaanvallen voor klanten beperken en evalueren hoe de communicatie beter kan. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) donderdag.

De NVB hoopt volgende week met de gesprekken te beginnen. Toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) gaat de gesprekken voorzitten.

De NVB waarschuwt er daarnaast ook voor dat criminelen misbruik maken van de storingen om klanten informatie te ontfutselen. Dat gebeurt via zogeheten phishingmails en soms via telefoontjes. De cyberaanvallen zelf zijn niet gericht op het verkrijgen van vertrouwelijke informatie.

ING kreeg donderdag voor de vierde keer in een week te maken met een zogeheten DDoS-aanval. Klanten konden daardoor enkele minuten niet inloggen op de website en ook niet gebruikmaken van de mobiele app. Dinsdagavond en woensdagochtend zorgden de aanvallen nog voor een storing van ongeveer twintig minuten.