Zorgverzekeraars strooien met cadeaus

Zorgverzekeraars strooien massaal met cadeaus om klanten te winnen. Uit angst voor een leegloop proberen zij door middel van lokkertjes hun schaalgrootte te behouden. Dat schrijft De Telegraaf vrijdag.

Volgens de krant gedragen steeds meer verzekeraars zich als prijsvechters. Ze bellen ongevraagd potentiële klanten en stunten met extraatjes. Zo geeft Ohra een maand lang gratis zorgverzekering weg. Zilveren Kruis geeft klanten 75 euro korting op een aanvullende verzekering.

Andere verzekeraars geven diverse bonnen weg voor kleding, tijdschriften of boeken en cd's. Bij CZ-Direct krijgt de klant elk jaar een pak condooms cadeau.

Volgens Peter Ruys, directeur van Zorgkiezer.nl, maken cadeaus het verschil omdat de prijs van basispakketten bij de grootste verzekeraars hetzelfde is. "De verzekeraars zijn bang marktaandeel kwijt te raken", zegt hij. "Het zou toch zuur zijn voor een verzekeraar als plots vijftigduizend mensen opstappen."