Omzet supermarkten lager dan jaar eerder

De omzet van Nederlandse supermarkten is in april 2010 met 5,8 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt onderzoeksbureau GfK Nederland donderdag.

De supermarktomzet daalde naar 2,33 miljard euro van 2,47 miljard euro in april 2009. Gecorrigeerd voor de verschoven paasdagen is de omzet van de supermarkten met 0,2 procent gedaald, aldus GfK.

Ondanks de gestegen promotiedruk in 2010 is de omzet in de eerste vier maanden van 2010 licht gestegen, namelijk met 0,4 procent tot 10,02 miljard euro van 9,99 miljard euro.

Het aantal uitgegeven kassabonnen bleef gelijk en de waarde van de kassabon steeg licht van 21,92 euro naar 22,02 euro.

In aanloop naar het WK voetbal in Zuid-Afrika, dat op 11 juni van start gaat, signaleert GfK de eerste WK-spaaracties van supermarkten als Spar en Dirk van den Broek. Albert Heijn, C1000, Plus en Super de Boer zullen volgens de organisatie 'ongetwijfeld' volgen 'om het succes van de Wuppies en Welpies te trachten te evenaren'.

Indien Nederland de finale haalt voorziet GfK 50 miljoen euro aan additionele omzet voor de supermarkten. Bij het EK 2008 bleef de extra omzet steken op 31 miljoen euro door de vroegtijdige uitschakeling van Oranje in de kwartfinale tegen Rusland.