DLC Assassin's Creed II zat oorspronkelijk in de game zelf

Een van de beste games van dit najaar is ongetwijfeld Assassin's Creed II. Ten opzichte van zijn voorganger wist Ubisoft op veel fronten te vernieuwen en de game daardoor stukken vermakelijker te maken. In een interview met Kotaku onthult creative director Patrice Desilets een hoop over het ontwikkelingsproces van de game. Interessant is om te leren dat halverwege de ontwikkeling van de game er inhoudelijk nog best veel veranderd is.

Allereerst kwam pas halverwege 2008, begin 2009 het besluit dat de game meer afwisseling nodig had, met als gevolg een hoop sidemissions zoals het verkennen van de historische locaties voor de tombes van Ezios voorgangers. Voor deze missies werd een gloednieuw team aangenomen bij Ubisoft Singapore. Desilets had geen ervaring met deze situatie, het was de eerste keer in zijn carrière dat halverwege een proces werd besloten om de game nog groter te maken.

Deze uitbreiding van de game kende ook een keerzijde, er kwam te veel druk op het team te liggen. Dus werd er gekeken of er niet content weggelaten kon worden. Uiteindelijk moesten twee hoofdstukken geschrapt worden uit de game, die de komende maanden als DLC alsnog beschikbaar zullen worden. Desilets vindt niet dat hierbij de consument benadeeld is, de game bood volgens hem al meer dan genoeg content om de aanschafprijs te rechtvaardigen. Zeker niet aangezien de game tijdens de ontwikkeling flink gegroeid is in formaat.

De beide DLC's zullen in de maanden januari en februari op de markt verschijnen voor respectievelijk $4 en $5.