DTM-reglement 2010: ontwikkeling bevroren

Het nieuwe reglement voor de DTM voor 2010 is vastgesteld. Belangrijkste item is dat de ontwikkeling van de wagens wordt bevroren na de laatste race op 16 augustus op de Nürburgring.

Vooral aerodynamica, motoren, wielophanging, veiligheidscel, rolkooi en stuurinrichting mag niet meer veranderen. De fabrikanten die meedoen in de Deutsche Tourenwagen Masters, Audi en Mercedes-Benz, zullen na de race op 16 augustus de onderdelen overhandigen als referentie aan de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB. Die zal de onderdelen zorgvuldig fotograferen en documenteren om voor technische keuringen als basis te dienen.

Er is al jaren sprake van het bevriezen van technische ontwikkelingen in de DTM. Dat dit besluit genomen wordt, heeft enerzijds te maken met het in de hand houden van de kosten maar anderzijds met de mogelijke komst van een nieuw technisch reglement met ingang van het seizoen 2011. Daarmee zou deelname van andere fabrikanten interessanter worden, want met een nieuw reglement speelt een eventuele technische voorsprong geen rol meer.

Daar komt meteen de naam BMW bovendrijven als er gedacht wordt aan nieuwe merken in de DTM. Nu het Beierse automerk aankondigde uit de Formule 1 te stappen, worden de geruchten sterker. Maar BMW is niet tevreden met de huidige situatie in het Wereldkampioenschp Toerwagens. Vanuit marketingtechnisch oogpunt kan het wel gunstig zijn als BMW in de DTM stapt. Vorige week werd het in ieder geval niet ontkend op een persconferentie.