[Special] De carrière van David Coulthard deel II

Dit seizoen kwam er een einde aan de lange autosportcarrière van David Coulthard. FOK!sport blikt daarom terug op de loopbaan van de coureur die bijna zijn hele leven in de schaduw van anderen heeft gereden, maar in de Formule 1 wel 246 keer aan de start van een Grand Prix stond en dertien ervan won. Vandaag deel II van de terugblik. Deel I vind je hier.

De Formule 1-loopbaan van de in 1971 geboren David Coulthard begon in in 1994 in Spanje, waar hij de eerder dat jaar verongelukte Ayrton Senna mocht vervangen. Na twee jaar Williams stapte de Schot over naar McLaren, waar hij tot en met 2004 coureur was en verschillende races won. Ook werd hij eenmaal tweede in de eindstand van het wereldkampioenschap. Echter, eind 2003 werd bekend dat Juan Pablo Montoya voor McLaren zou gaan rijden, waardoor Coulthard op zoek moest naar een ander team.

De Schot wist een stoeltje te bemachtigen bij Red Bull dat het team van Jaguar overgenomen had. Het begin in 2005 voor Red Bull was goed met een vierde plaats in Australië en later nog eens in de Grand Prix van Europa. Echter, hij kon de lijn dat seizoen niet doortrekken en viel later wat terug qua resultaten. Een jaar later reed de Schot door de mindere auto anoniem in het middenveld rond, behalve in Monaco. Red Bull had een actie op touw gezet rond de film Superman Returns, waarbij de coureurs in de paddock met een cape omliepen en de livery van de auto aangepast was. Coulthard mocht van de zevende plaats starten en had gedurende de race het geluk dat coureurs voor hem uitvielen. Ook ging de safety car op het juiste moment naar buiten, waardoor hij uiteindelijk naar de derde plaats door kon schuiven. Op die plaats wist de Schot ook te finishen, waardoor hij eindelijk weer eens op het podium mocht staan. Hij nam de trofee in ontvangst, terwijl hij in de Koninklijke ereloge de Supermancape droeg.


Coulthard op het podium in Monaco met Supermancape in 2006
Bron: Website van David Coulthard

Het was ook in die jaren dat Coulthard meer en meer fouten ging maken en soms mensen van de baan reed in races, zoals Alexander Wurz ondervond in Australië in 2007. Een jaar later werd hij in dezelfde Grand Prix uitgeschakeld door Felipe Massa, die maar half naast Coulthard zat en zijn auto in de zijkant ramde. Na afloop van de race was de Schot uitgesproken over het incident en zei dat als Massa de verantwoordelijkheid niet nam, hij er voor zou zorgen dat Massa zeven kleuren zou schijten. De tumultueus verlopen race in Canada bezorgde de Schot zijn 62e en laatste podiumplaats in zijn Formule 1-carrière.


Coulthard poseert met zijn team voor de trofee in Canada in 2008
Bron: Website van David Coulthard

Op de donderdag voor zijn thuisrace in Groot-Brittannië kondigde Coulthard zijn afscheid in de Formule 1 aan. Echter, deze race zou voor hem al in de eerste ronde eindigen. In Brazilië bij de laatste race reed DC in een Red Bull die voorzien was van een speciale livery. Hij ondersteunde Wings for Life, een organisatie die onderzoek doet naar het genezen van een dwarslaesie. Maar de livery hielp hem niet, want hij strandde na een aanrijding al in de tweede bocht op Interlagos. Uiteindelijk bleef de teller voor de Schot in 15 seizoenen Formule 1 staan op 246 Grand Prix-starts, 13 overwinningen, 62 podiumfinishes, een tweede en vier derde plaatsen in de eindrangschikking, 12 polepositions, 18 snelste ronden en 535 WK-punten. Ook was hij betrokken bij de GPDA, de organisatie van de coureurs waarvan hij enkele jaren voorzitter was.

Nog voor het einde van het seizoen van 2008 werd bekend dat Coulthard commentator wordt voor de BBC dat de rechten in Groot-Brittannië overgenomen heeft van ITV. In de nabije toekomst wil hij trouwen met Belgische Karen Minier die hij ontmoet had als correspondente voor het Franse TF1. Zij schonk de Schot op 21 november een zoon genaamd Dayton Minier Coulthard. Ook heeft hij in zijn geboorteplaats Twynholm een museum gekregen waarin onder andere enkele auto's zijn tentoongesteld waarin hij in het verleden heeft gereden. Mogelijk zal daar ook de trofee komen te staan die de Schot in december van autosport.com uitgereikt kreeg vanwege het nooit uitreiken van de McLaren Autosport Young Driver of the Year Award in 1989.


David Coulthard wint zijn laatste racetrofee in 2008
Bron: Getty Images

Het voorlopig laatste wat David Coulthard liet zien op autosportgebied was in de Race of the Champions die half december in Londen in het Wembleystadion gehouden werd. Hij gaf er met zijn Red Bull Formule 1-auto een demonstratie en ook nam hij deel aan de hoofdact van het evenement. Uiteindelijk wist de Schot de finale te behalen, ondanks dat hij tweemaal schade had gereden. In die finale verloor hij in drie manches van de Fransman Sébastien Loeb. Is hiermee de autosportcarrière van Coulthard definitief beëindigd? Waarschijnlijk niet, want Loeb heeft DC een test in een Citroën Rallyauto aangeboden en de Schot heeft die uitnodiging aanvaard. Ook mag de Schot mogelijk nog eens voor Red Bull Racing testen. De toekomst zal uitwijzen of hij op een lager niveau nog eens gaat racen en hij de Formule 1-beelden bij de BBC op een goede manier van commentaar kan voorzien.

Tot slot een korte terugblik op de mooie racecarrière van David Coulthard: Filmpje

Submitter:  Bron: FOK!sport