FIA en GPMA sluiten eindelijk deal

De machtsspelletjes in de F1 lijken verleden tijd nu de FIA en de Grand Prix Manufacturers Association (GPMA) eindelijk een deal gesloten hebben. Het zou gaan om een overeenkomst voor ten minste vijf jaar. Volgens een verklaring van Max Mosley is er overeenstemming bereikt over alle openstaande discussiepunten.

In mei dit jaar was er reeds overeenstemming bereikt over het financiële plaatje in de Formule 1. Toen deze deal gesloten werd hebben de GPMA fabrikanten (Renault, DaimlerChrysler, BMW en Honda) hun plannen een rivaliserende raceklasse op te zetten definitief naar de prullenbak verwezen.

Desondanks moesten de laatste details nog uitgewerkt worden. In augustus verklaarde de FIA al dat zij en de GPMA volledige overeenstemming bereikt hadden. Nu zullen de contracten op korte termijn ondertekend worden.

Het huidige Concorde Agreement, waarin het bestuur van de Formule 1 is vastgelegd, loopt eind 2007 af. Door het ondertekenen van de nieuwe overeenkomst verbinden de fabrikanten zich ook aan de Formule 1 tot tenminste 2012.

Wat onder andere is vastgelegd is de wijze waarop beslissingen binnen de Formule 1 genomen worden. Vanaf 2008 zullen onderhandelingen niet meer met de teambazen gevoerd worden, maar met de directie van de fabrikant. Vrijwel alle teams zijn eigendom van een fabrikant, of zijn aan een fabrikant verbonden middels een motorendeal. De privé teams, waaronder Williams, zullen ook hun inbreng behouden.

Ook is vastgelegd dat de Formule 1 relevanter moet worden voor de fabrikanten. Het moet hét ontwikkelingsplatform worden waar de fan, en dus de klant van de fabrikant, van profiteert. Met andere woorden, de ontwikkelingen in de Formule 1 zullen hun weg naar de straatauto´s moeten gaan vinden.

De overeenkomst wordt door Max Mosley en Burkhard Goeschel, directeur van de GPMA, als een doorbraak gezien in de toekomst van de Formule 1.