Sony last van klein spellenaanbod tijdens release

De introductie van Sony’s nieuwe PlayStation 3 zal waarschijnlijk last krijgen van een lager aanbod van spellen, die ook nog eens minder krachtig zullen zijn dan verwacht. Dit is een direct gevolg van het feit dat het bedrijf de technische details van de console te laat heeft vrijgegeven; aldus verscheidene publishers.

THQ inc. heeft besloten dat ze niet genoeg informatie hadden om een PS3 versie te maken van “The Sopranos”, dit is bekend gemaakt door Brian Ferrel, CEO van THQ. “It was too risky to do it” ,volgens Farrell in een interview. “It made no sense.” THQ zal het spel wel uitbrengen voor de PS2 en de Xbox 360.

Simon Jeffrey van Sega of America had er het volgende over te zeggen: “Other developers will release a first batch of games that don't use all the power of Sony's new Cell processor.

Sony’s (ver)late vrijgave van de technische details en het feit dat de ontwikkelaars pas laat toegang hadden tot de zogenaamde “development kits” hebben er voor gezorgd dat de spelmakers weinig tijd hebben om hun spellen te perfectioneren en niet genoeg tijd hebben om de volledige kracht van de PS3 te gebruiken.
Deze “development kits” bestaan doorgaans uit een werkende versie van de console met gelijk(waardig)e processoren, harddrives etc; ze worden constant vervangen totdat Sony de uiteindelijke versie klaar heeft.

Sommige spellen worden uitgesteld en andere worden uitgegeven zonder de features die gebruik zouden maken van de nieuwe hardware. Hierdoor wordt verwacht dat de kerstverkoop zal tegenvallen.
A lot of developers have not gotten the kits,” Aldus Jeffrey in een interview tijdens de E3 in Los Angeles.“There certainly will not be a lot of titles available.

Volgens Jeffrey is het grootste probleem op dit moment het feit dat Sony de ontwikkelaars nog geen toegang heeft gegeven tot de nieuwe revolutionaire Cell processor die al het zware rekenwerk van de PS3 op zich zal nemen. De chip zal de PS3 ongeveer 35 keer zo snel maken als de PS2 en zal de nieuwste grafische effecten mogelijk maken. Ook zal de nieuwe console de nieuwste optische technologie gebruiken die de opslagcapaciteit van de spelschijfjes vertienvoudigd ten opzichte van de DVD.

Sommige uitgevers willen het risico niet nemen die gepaard gaat met de hoge ontwikkelingskosten voor de nieuwe console van Sony. De ontwikkelkosten zullen ongeveer 25 miljoen dollar bedragen, waardoor er te weinig bedrijven zijn die het aandurven om spellen ontwikkelen voor de release.

De PS3 zal ongeveer 15 games beschikbaar hebben ten tijde van de release, volgens Kazou Hirai, CEO van Sony Computer Entertainment tijdens een interview vorige week. Sony is bezig om de game ontwikkelaars de laatste prototypes en software te sturen, zodat ze genoeg tijd hebben om de games te prepareren. “I don't think there will be too much of an issue,”Aldus Hirai.

De grote hoeveelheid populaire games voor de PlayStation 2 waren verantwoordelijk voor het succes van Sony in de vorige ronde van de “console wars”. Een tekort aan titels was het grootste nadeel van de Xbox console van Microsoft, totdat de kaskraker “Halo” in de schappen kwam te liggen. Dit keer heeft Microsoft een jaartje voorsprong op de PS3 met de gloednieuwe Xbox 360. Deze console kwam uit in november 2005 met een assortiment van 18 spellen tijdens de release.

Niet iedereen heeft problemen met de nieuwe console, Robert Kotick van Activision vertelde dat zijn bedrijf geen problemen heeft gehad tijdens het ontwikkelen voor de console.
While we may not have the final, final hardware, we know what the processor's capacity is,[…]We have active development under way.

Grote(re) rivaal Electronic Arts heeft ook geen problemen met het ontwikkelen vanaf de geleverde kits. Volgens een woordvoerder is het makkelijker voor grote uitgevers om spellen te ontwikkelen aangezien ze relatief veel mensen beschikbaar hebben die zich op de nieuwste console prototypes kunnen richten.

De eerste generatie games voor de nieuwe PlayStation zal ongeveer 20% van de mogelijkheden van de nieuwe Cell-chip gebruiken. Volgens Kotick is dat normaal voor een nieuw platform omdat de ontwikkelaars een paar jaar nodig hebben om de techniek in de vingers te krijgen.
This is the most sophisticated piece of consumer hardware ever