YouTube moet bezoekersgegevens openbaren
De strijd tussen Viacom en Google, dat YouTube in 2006 kocht, duurt al sinds maart 2007. De eigenaar van MTV en Paramount krijgt nu de beschikking over de loginnaam op YouTube van de gebruikers, hun ip-gegevens en de video's die ze hebben bekeken. Viacom wilde deze gegevens hebben om zo de aantrekkelijkheid van inbreukmakende video's te vergelijken met dat van 'legale' filmpjes. Ondanks dat het oordeel komt van een Amerikaanse rechter, geldt de uitspraak voor gebruikers over de hele wereld.
Viacom eiste ook de broncode van de YouTube-site, omdat het bedrijf denkt dat YouTube het gebruikers gemakkelijk maakt auteursrechtelijk beschermd materiaal te vinden. De rechter wees die eis af, omdat de broncode bedrijfsgeheim is.
De Electronic Frontier Foundation (EFF), die de vrijheden van internetgebruikers probeert te waarborgen, spreekt van een nederlaag voor de privacyrechten. De organisatie twijfelt aan de wettigheid van de uitspraak en roept Google op de rechten van haar gebruikers te beschermen. Google zegt in een reactie teleurgesteld te zijn over het oordeel. Het bedrijf hoopt dat Viacom hen toestaat de gegevens te anonimiseren alvorens ze openbaar te maken.