Meer klanten voor kranten

Icoon AlgemeenOndanks dat de oplages van bijna alle kranten dalen, krijgen de uitgevers er wel meer klanten erbij. Met deelabonnementen, weekeindabonnementen en webabonnees weten de kranten toch meer lezers aan zich te binden. Instituut HOI, dat de oplages van kranten berekent, telt die abonnees niet of maar gedeeltelijk mee. Iemand met bijvoorbeeld alleen maar een zaterdagabonnement, telt maar voor éénzesde mee. Toch zien vrijwel alle kranten het aantal klanten stijgen.

"Je haalt nieuwe lezers binnen en lezers die misschien anders de krant helemaal zouden opzeggen, houd je via deelabonnementen ook binnen", zo zegt bladmanager Fiebe Annema van De Leeuwarder Courant. Zijn krant telt 90.865 abonnees voor de volledige week, maar heeft daarnaast nog 19.000 abonnees op andere diensten. Eenderde van die deel-abonnementen bestaat uit ex-abonnees van de volledige krant.

Vooral De Telegraaf heeft flink meer kranten als de deelabonnees zouden worden meegeteld. 53.954 mensen hebben een weekend-abonnement (zaterdag en zondag). De Volkskrant heeft bijvoorbeeld 9177 deelabonnees. "De oplage over de volledige week gezien daalt, maar wij hebben er vorig jaar wel 2,6 procent meer klanten bij gekregen", zegt uitgever Pieter Koks van de Volkskrant.