Prijzenoorlog supers: discounters slaan terug

detulp050 had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Ook de goedkopere supermarkten als de Lidl en Aldi mengen zich in de prijzenoorlog. Zo hebben de discounters de afgelopen dagen veel geadverteerd. Ook zij gaan de prijzen verlagen van melk, brood, groente en fruit, aldus het onderzoeksbureau GfK. De afgelopen weken liep het marktaandeel van de discounters snel terug, maar nu lijkt het tij weer te keren.

Met name in het begin waren het de duurdere servicesupers, die meer klanten kregen door de lagere prijzen. Echter sinds vorige week groeide het marktaandeel van discounters als Aldi en Lidl van 19,4 procent naar 20,5 procent. Dat concludeert GfK-onderzoeker J. Holla. Daarnaast mengen ze zich in de strijd met het "verssegment". Dit is volgens Holla niet eerder gebeurd.

Ook Albert Heijn (AH), dat als eerste supermarktconcern op 20 oktober met de prijzenslag begon, ziet het aantal klanten toenemen. De AH-winkels hebben vorige week evenveel mensen over de vloer gekregen als voor de ophef over het salaris van Ahold-topman Moberg, namelijk ongeveer 2,5 miljoen. De klanten keerden AH de rug toe, nadat bekend werd dat Moberg een enorm salaris zou ontvangen.

_
De prijzenoorlog tot nu toe:

ronde 1: AH verlaagt de prijzen van ruim duizend producten. Anderen volgen.
ronde 2: AH verlaagt de prijzen van 300 artikelen, anderen volgen weer.
ronde 3: Super de Boer en Konmar verlagen de prijzen van 250 producten
ronde 4: Edah zet de vierde ronde in, door opnieuw vele artikelen te verlagen in prijs.
ronde 5: AH verlaagt de prijs van 300 producten

Hoewel de consument profiteert van de prijzenoorlog, geldt dit lang niet voor iedereen. De prijzenslag heeft negatieve gevolgen voor de discounters zoals Aldi en Lidl, maar ook de kleine zelfstandige ondernemer.