SMS-reclame wordt toegestaan

De DMSA, de Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, werkt aan een gedragscode die het sturen van reclame via SMS in goede banen moet leiden.

De DMSA heeft een aantal voorwaarden opgesteld waaraan reclame die via SMS verstuurd wordt aan moet voldoen. Zo moet de ontvanger meteen kunnen zien van wie het bericht komt en op welke wijze hij kan aangeven dat hij in de toekomst geen berichten meer wil ontvangen.

"Volgens onder meer de richtlijn e-commerce is het toegestaan reclame naar mobiele telefoons te sturen", zegt M. Reuderink van de DMSA. "Maar dan wel onder een aantal voorwaarden. Met het opstellen van een richtlijn proberen we het versturen van dit soort berichten in goede banen te leiden."

De DMSA voert overleg met diverse partijen die te maken hebben met SMS-reclame. Dat zijn onder meer de telecombedrijven, de Bond van Adverteerders, reclamebureaus en de Consumentenbond. "Het uiteindelijke streven is om de gedragscode onder te brengen bij de Stichting Reclame Code."

Dat betekent dat de code dan ook door andere marktpartijen ondersteund wordt en uiteindelijk onderdeel wordt van de Nederlandse Reclame Code. Hierdoor kan de Reclame Code Commissie als onafhankelijke instantie uitspraken doen naar aanleiding van klachten over de schending van de code.