Lekker politiek correct

In de rubriek Plat Haags nemen TheGrandWazoo, Driek Oplopers, Luc van Lier en harry64 het Nederlandse politieke landschap onder de loep. Vandaag reageert Petertjeprik op de column "Moslims en orthodoxen het land uit!" van DriekOplopers. Daarom raadt hij u aan om eerst het wanstaltig stukje volkmennerij van de heer Oplopers te lezen alvorens u de reactie van Petertjeprik leest. De reden van Petertje om de PlatHaags-rubriek te kapen voor een uitgebreide reactie op de column van de heer Oplopers is de volgende uitspraak: "Ik zal mijn politiek-correcte oogkleppencollega Petertjeprik wel weer op mijn dak krijgen, maar ik ben wel klaar met pamperen. Door toedoen van een handvol moslimtuig op een haatbaardencollege zijn alle diploma’s van het jaartal 2013 verdacht. Het aandeel van de moslims in de criminaliteit is nog steeds enorm, en een stel orthodox-gereformeerde lafbekken in onze politiek werkt vrolijk mee aan een smerig opzetje om de enige die er echt wat in de Kamer over durft te zeggen, letterlijk uit beeld te rotzooien." 


Dit is waarschijnlijk een verkapte wijze om te vragen of ik buiten kom spelen? Is goed hoor Driek! Prima! Maar nu vraag ik me toch ineens af hoe ik ooit zo politiek correct ben geworden. Nergens conformeer ik mij aan de denkbeelden van partijen als de VVD, CDA, PvdA, SP. Nergens propageer ik de heersende bestuurderscultuur. Dus wat is nu eigenlijk dat politiek correcte?

Misschien omdat ik weiger om mijn conclusies en oordelen te baseren op een paar artikeltjes uit de krant - die vaak niet meer dan drie kantjes (inclusief foto's) beslaan - 'reportages' op televisie van slechts een minuut en wat twitterberichten van 140 tekens? Of is het omdat ik het zo nu en dan opneem voor de minderheden in onze samenleving die zelf geen stem hebben om zich hoorbaar te maken boven allerhande onderbuikgerommel uit. Als onbekend, onbemind maakt, is het omgekeerde dan ook waar?

Wat betreft ons zogenaamde "moslim" probleem geloof ik oprecht dat wanneer we ons land "zuiver" hadden gehouden van uitheemse bevolkingsgroepen, we dezelfde problemen hadden gehad maar dan met onze "eigen" lagere bevolkingsklassen.

Ik zelf ben deels opgegroeid in een stad, deels in een forenzendorp. Ik kom uit een arbeidersgezin en heb tot voor kort altijd geleefd in arbeiderswijken. Ik heb in die wijken nooit echt een verschil gezien tussen de "Nederlandse" jongeren en de "moslim"-jongeren (hoewel ze niet echt met elkaar omgaan). Onder beide groepen is het respect voor de politie niet-bestaand. In het dorp waar ik woonde gingen jongeren op de vuist uit verveling en werden de kinderen van migranten letterlijk de cafés uitgetrapt en geslagen door de blanke bezoekers omdat "al die apen toch hetzelfde zijn, terug naar hun eigen land, die mongolen". Als die jongeren dan vervolgens terugkwamen met wat vrienden, dan stond er de volgende dag in de krant dat er problemen zijn met Marokkaanse jongeren. Dat de Nederlandse jongeren op het platteland van naast elkaar gelegen dorpen elkaar continue opzoeken om een robbertje te vechten is echter geen nieuws. Althans, niet voor de landelijke media. Hoewel dit slechts anekdotisch bewijsmateriaal is, zijn jullie het vast met me eens dat dit volstaat om mijn ‘politiek correcte’ punt te maken.

Als we er wel van uit zouden gaan dat we echt problemen hebben met één specifieke geloofs- of bevolkingsgroep, dan moet de Nederlandse samenleving zich tevens bewust zijn van wat er van haar eigen dogma's, met name die van de afgelopen dertig jaar, in die kinderkoppies is blijven steken. De gedragingen van een volwassen kind zijn namelijk zelden uitsluitend een product van de directe sociale omgeving. Hadden die kinderen alleen geluisterd naar hun imams, opa's en vaders, dan waren ze misschien wel veel minder crimineel en opstandig geweest dan dat ze nu zijn. Dergelijke gedragingen worden namelijk binnen die culturen niet getolereerd. Autoriteit, respect en eer betekenen in islamitische culturen veel meer dan hier. Daarentegen zetten wij in Nederland in op individualisme: respect voor autoriteit hebben we niet, 'nu elck syn sin' is de regel en alles-overheersende dogma's werpen we van ons af. Daar draaft men in de lagere sociale klassen dan vervolgens vaak een beetje in door.
De probleemjongeren zijn opgegroeid in een mengelmoes van deze twee culturen: ze zijn gematigd moslim, bidden nog wel, vinden homo’s vies en hebben respect voor de imam, maar drinken alcohol, ze roken, hebben schijt aan de politie en houden van provocatie. Het verschil tussen de blanke Nederlandse jongere en de Marrokaanse: zij spreken niet van een “kankerwout”, maar van een “ibahesh”.

Mijn punt is dat, als ik al zou willen spreken van een probleem, ik in de eerste plaats wil spreken van een jongerenprobleem in plaats van een moslimjongerenprobleem. Eerder wil ik spreken van uitzichtloosheid binnen een bepaalde sociaaleconomische klasse, dan van een etniciteitsprobleem. Tevens blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat etniciteit een zeer geringe verklaring geeft voor criminaliteit en wangedrag. Sociaaleconomische klasse en leeftijd doen dat daarentegen in veel grotere mate. Jammer dat die wetenschap tegenwoordig ook als politiek correct wordt weggezet, maar dat doet tegenwoordig alles dat het beeld van het volk niet bevestigd, dat haar denkbeelden slechts vaststelt op basis van anekdotisch bewijsmateriaal.