Objectiviteit in de gamespers is schaars?



De games.fok.nl editorial uitgave, it's back

Fanboys, dat zijn we, ALLEMAAL! Xbots, Sony Defense Force nerds, Nintards en natuurlijk WASD-ridders. De gamespers krijgt het allemaal naar hun kop geslingerd. Door onze voorliefde voor een bepaald platform zou onze objectiviteit in het geding komen, maar dat is nog niet eens de grootste bedreiging voor de "waarheid" binnen de verschillende media die games bespreken. De gamespers bevindt zich namelijk op een heel dun koord.

Dit dunne koord komt voort uit de manier van werken door de gamespers. Laten we beginnen met de activiteiten van de gamespers. Hoofdzakelijk houden bladen, tv-programma's en websites zich bezig met gamesnieuws, reviews en previews van games. Daarnaast hebben ze ook nog wel eens andere redactionele items en op FOK!games heten die toevallig specials.

Het nieuws dat de gamespers publiceert komt voor het allergrootste gedeelte voort uit persberichten, geplande interviews, persevents, etc. Iedere game heeft namelijk ook een bijbehorend marketingplan, waarin precies staat beschreven hoe men de game tot na de release onder de aandacht gaat brengen. Stukje bij beetje laten ze meer en meer los over de game om zo de interesse van gamers te blijven prikkelen. De gamespers maakt hier natuurlijk maar al te graag gebruik van, want nieuws is nieuws! De rest van het nieuws komt vooral van gelekte informatie en dat stoort dan nogal met het groots opgezette marketingplan van de publisher. Dit nieuws verschijnt razendsnel op het web en verdwijnt dan vaak ook weer snel. Best raar, want nieuws is toch nieuws?

In andere mate geldt dit ook voor reviews van games. Publishers zorgen ervoor dat de gamespers voorzien wordt van de nodige games, zodat er items over gemaakt kunnen worden. Het enige doel hiervan is natuurlijk dat de publisher positieve publiciteit krijgt en zo de verkoopcijfers van een bepaalde game omhoog worden geschroefd. Als ze onverwacht toch negatieve publiciteit krijgen zijn ze er ook als de kippen bij om ervoor proberen te zorgen dat er nog eens naar dit item wordt gekeken en het liefst wordt gereviseerd (natuurlijk zijn het geen dommerikken bij publishers en snappen ze ook wel dat bepaalde kuttitels gewoon niet te redden zijn). Vaak gebeurt dit dan ook onmiddelijk. We kennen allemaal de voorbeelden van reviews die offline zijn gehaald en later gewijzigd werden teruggeplaatst.

De grote vraag is natuurlijk: waardoor komt dit? De vraag is eigenlijk retorisch, want het antwoord is, zoals altijd GELD. Het is voor de gamespers enorm belangrijk om een goede relatie op te bouwen met de verschillende publishers, want zo krijgen ze toegang tot meer (exclusief) nieuws, previews en reviews. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer lezers/kijkers en dat zorgt op zijn beurt weer voor meer adverteerders. Kijk eens goed om je heen op de verschillende gamessites en bladen en wie zijn dan de grootste adverteerders? Juist, diezelfde publishers. De ene hand voedt de andere hand. De gamespers kan dus maar tot op een bepaalde hoogte objectief en onafhankelijk blijven, omdat ze niet alleen gamers willen bedienen op het gebied van hun informatiebehoeftes, maar er ook simpelweg brood op de plank moet komen.

Feitelijk hebben de publishers hiermee de gamespers in een wurggreep en bestaat gamesjournalistiek eigenlijk niet, tenminste als je wat kritischer bent dan de dikke van Dale. In mijn rol als hoofdredacteur van FOK!games vind ik dat we deze wurggreep zoveel mogelijk van ons af moeten schudden. Liever een slechte relatie met een publisher en objectiviteit dan handen om onze nek die commercialiteit en hielenlikkerij vertegenwoordigen.

Weest kritisch en hou FOK!games altijd in de gaten om ook ons scherp te houden


aka Fliepke
Hoofdredacteur