Half-Life 2 perikelen

Vandaag wandel ik nietsvermoedend de lokale E-Plaza binnen en kijk, zoals ik regelmatig doe, wat in de schappen rond. Tot mijn verbazing zie ik Half-Life 2 liggen en besluit deze, uiteraard, meteen aan te schaffen.
Ik reken 59,95 af en ren meteen met een enorme grin op m'n smoel huiswaarts, plof neer, mik de dvd erin en begin vol goede moed met de installatie.

Een dik half uur verder is dit alles voltooid en is ook de laatste 0,5% van de game via steam binnengehaald. Ik denk nog bij mezelf dat het bijzonder vreemd is dat het spel niet compleet op de dvd blijkt te staan, maar mijn mond valt echt open van verbazing en verbijstering als blijkt dat ik het spel nog helemaal niet kan spelen!

Nu weet ik dat de officiële releasedatum pas over drie dagen is, maar toch vind ik het bijzonder vreemd dat ik de game, waar ik gewoon dik voor betaald heb, eenvoudigweg nog niet kan spelen. Hoeveel mensen die NIET op de hoogte zijn van releasedates zouden nu met een compleet nutteloos spel zitten waar ze 60 euro voor hebben moeten neertellen ?
Hoeveel mensen zoals ik hebben toevallig een weekend vrij en zijn dolgelukkig met hun vrije weekend in het verschiet begonnen met de installatie om na een ruim half uur tot de ontdekking te komen dat het spel gewoon nog niet werkt ?

Ik vind het hele steam verhaal een enorme stap achteruit in de gamesindustrie. Ik ben er helemaal voor dat piraterij wordt tegengegaan, maar op deze manier worden ook mensen die hun geld te goeder trouw uitgeven benadeeld. Ik heb dan ook besloten dat ik het spel terug zal brengen en het ook niet meer zal aanschaffen. Achter dit soort vreemde praktijken kan en wil ik niet staan. Ik vind het ronduit schandalig dat een produkt dat je gewoon in de winkel koopt niet blijkt te werken, ongeacht of de winkel in kwestie het nu wel of niet tegen de regels in voor de releasedatum te koop aanbiedt.
Ik koop het, en dan dient het gewoonweg te werken, en doet het dat niet dan is het een slecht produkt. Als consument heb ik helemaal niets te maken met releasedates en hoe winkels daarmee wensen om te gaan. Als consument wil ik een werkend produkt en Valve/Sierra hebben daarin in dit geval in mijn ogen gefaald.

Voor mij dus geen Half-Life 2, noch enig ander spel dat in de toekomst wellicht op dezelfde manier met hun cliënten omspringt. Nog even afgezien van het feit dat er bij het spel naast een overzichtje met toetscombinaties totaal geen handleiding zit, noch er een Nederlands telefoonnummer is bijgevoegd waar je met eventuele klachten of problemen terecht kunt.
Sierra heeft in mij vooralsnog in ieder geval één klant minder. Nu heb ik niet direct de illusie dat ze daar van wakker zullen liggen, maar ik heb in ieder geval hier mijn zegje kunnen doen en mijn frustraties kunnen uiten.
Morgen gaat het spel terug naar de winkel. Ik hou niet van dit soort ongein...