Sacha de Boer

Column door Ceesnimwegen

Sacha de Boer is de natte droom van elke man. Alles klopt aan Sacha: haar vormen, haar kapsel, haar stem, haar gezicht, haar glimlach, haar body language. Weinig vrouwen zijn zo mooi, elegant en sexy. Zij is dan ook de enige reden dat ik elke dag naar het NOS-journaal kijk. Toen zij een promotrailer van Het Journaal eindigde met de bijna profetische woorden "het Journaal streeft ernaar om objectief en onafhankelijk nieuws te brengen" geloofde ik haar meteen.

Maar steeds vaker stelt Sacha mij teleur. Het NOS-journaal is gedegradeerd tot een sensatieprogramma dat emotietelevisie brengt in plaats van diepgaande reportages over wereldgebeurtenissen. Wanneer Griekenland geteisterd wordt door bosbranden zie ik enkel reportages waarin gillende mensen vluchten voor het om zich heen grijpende vuur en hoor ik verhalen over heldendaden van ouders die hun kinderen van de dood hebben gered en zelf daarbij zijn omgekomen. Prachtig allemaal, maar er wordt nauwelijks iets verteld over de oorzaak van de branden of de wijze waarop de crisisbestrijding plaatsvindt. Pure sensatiejournalistiek waar de Telegraaf jaloers op kan zijn.

Op zondag 9 september ging het definitief fout. In een "onthullende" reportage van Lex Runderkamp en Robert Bas wordt "getoond" hoe nauw de bovenwereld met de onderwereld verweven is. De reportage toont beelden van een feest dat Chris Thunnessen in 2000 gaf ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van zijn bedrijf Metterwoon Vastgoed. Talloze topmensen uit de zakenwereld en societywereld waren naar Monaco gekomen om hierbij aanwezig te zijn. De reportage toont de top van de Nederlandse society die op een exclusieve party eten, drinken, praten en lachen. Op de beelden is geen crimineel te zien en niets suggereert criminele activiteiten van de vastgoedjongens of discutabele contacten van de bovenwereld met onderwereldfiguren.

Om die suggestie toch te wekken is er door de verslaggevers in de reportage een fragment gemonteerd waarin te zien is dat Bram Moszkowicz met de inmiddels geliquideerde crimineel John Mieremet staat te praten. Beelden waarvan elke kenner meteen ziet dat deze gemanipuleerd zijn. In werkelijkheid staan de twee mannen meters van elkaar af en zijn de beelden niet afkomstig van het feest van Thunnessen. In het daarop volgende fragment maken Runderkamp en Bas zich volstrekt belachelijk door beelden te tonen van Mieremet, Klepper en Holleeder die op een terrasje een drankje drinken. Beelden die helemaal ook niet afkomstig zijn van de video van het feest van Thunnessen en waarvan het maar de vraag is of het wel om een Monegask terras gaat. Wie vertelt mij dat Runderkamp geen beelden heeft gebruikt die op het Leidseplein zijn geschoten? Moeten dergelijke beelden van drie mannen op een terrasje de verwevenheid tussen boven- en onderwereld aantonen?

Runderkamp maakt echter nog een ernstige fout. Hij verwart twee feesten met elkaar: het feest van de Thunnessen en een fundraisingparty voor Flying Docters waar hij zijn gasten mee naar toe nam. Later bleek dat Mieremet, Klepper, Holleeder en diens advocaat Moszkowicz hierbij ook aanwezig waren. Twee verschillende gelegenheden dus. De fundraisingparty was niet van de vastgoedondernemer, hij was er slechts gast. Door de beelden van beide feesten door elkaar heen te monteren en er nog een kort "terrasfragmentje" aan te plakken wordt volledig ten onrechte een totaal ander beeld gecreëerd.

Deze reportage suggereert niet alleen dat Thunnessen er discutabele contacten op na houdt, ook de andere BN'ers die in de reportage voorbij komen worden in diskrediet gebracht. Willem Duys, Leco van Zadelhoff, Ed Maas, Harry Mens, prinses Margarita. Allemaal worden ze indirect in verband gebracht met de onderwereld. Zij waren immers ook bij het feest aanwezig.

Dat het door gemeenschapsgeld gefinancierde NOS-journaal op dergelijke wijze gemanipuleerde beelden gebruikt om over mensen en ondernemingen leugens en vage vermoedens als feitelijke waarheden te brengen is meer dan schandalig, het is pure laster. Het niveau van de nieuwsrubriek is definitief gegleden van sensatiejournalistiek tot riooljournalistiek. Zelfs Sacha kan daar met haar mooie gezichtje niets meer aan veranderen.