Alles gratis op Internet?

Echt alles? Nee natuurlijk niet. Zo nu en dan kom je, als je naar foto's zoekt van actrices of modellen op de onvermijdelijke pornosites uit waar je direct gevraagd werd je credit card in de aanslag te houden om zo even je nummer in te voeren voor "unlimited access". Maar verder dan dat gaat het niet, de meeste pagina's zijn gewoon makkelijk toegankelijk.

Vele diensten zijn 100% gratis, zoals enkele e-maildiensten en sms-en via het internet.

Wat later krijg je zelfs gratis internet van providers als Zonnet en NokNok die je slechts alleen de telefoontikken laten betalen. Het hoogtepunt is toch wel Alladvantage. Een bedrijf dat jou betaalt om te surfen. Jij surft en krijgt in de speciale Alladvantage Banners steeds verschillende reclames voor je neus. Er zit een maximum aan wat je kan verdienen, maar het brengt je een leuk zakcentje op, helemaal omdat je je computer gewoon 's nachts aan kan zetten en met een speciaal programmaatje de Alladvantage Banner kan misleiden. Dit programmaatje doet net alsof je aan het surfen bent dus terwijl je slaapt is je computer voor je te ca$hen. In twee nachtjes zit je weer aan je maandelijkse limiet en kan die klerebanner ook weer uit.

In 1999-2000, bloeit de economie nog welig. Het internet verandert van een speeltuin in een compleet attractiepark. Vele bedrijven zoeken hun heil op het internet om snel veel geld binnen te halen. Met de komst van Napster en Scour werd het wel extreem gemakkelijk gemaakt om voorheen hele moeilijk te vinden Mp3's te downloaden, danwel de nieuwste films binnen te halen. De dagen dat je de halve dag op zoek was naar een bepaalde mp3 is voorbij. Alles wordt beter, sneller en blijft gratis. Nog steeds zijn alleen de pornosites op geld uit, en hier en daar zit een webwinkeltje. Maar ja, kopen op internet dat doe ik niet want ik heb geen credit card in die periode en de verhalen rondom fraude zijn ook niet erg stimulerend om wat online aan te schaffen.

Mac-gebruikers krijgen trouwens in die tijd ook nog iets leuks: iTools. Iedereen met een Mac die OS 8.6 draait kan zich aanmelden bij Apple. Je krijgt een gratis pop3 mailadres, een stukje serverruimte om je homepage te plaatsen en meer van dat fraais. Miljoenen Mac-gebruikers krijgen gewoon een stukje harde schijfruimte bij Apple voor noppes. Een gratis dienst als extra service voor je klanten. Netjes!

Maar aan al het moois komt een eind. Alladvantage besloot er mee op te houden nadat hun "betaald-surfen" concept verliesgevend bleek. Deels te verwijten natuurlijk aan het feit dat niemand daadwerkelijk op die banners drukte, omdat je toch sliep op dat moment.

Grote platenmaatschappijen zagen Napster en Scour als bedreiging voor hun enorme winsten. Rechtszaken volgden en de nachtmerrie werd werkelijkheid: weg Napster, weg Scour. Het gratis downloaden van mp3's en films op zo'n snelle en gemakkelijke manier was verdwenen. Opvolgers als Kazaa en Audiogalaxy wachtten hetzelfde lot, alhoewel Kazaa nog steeds redelijk stevig in de schoenen staat en zich niet zomaar gewonnen geeft.

Het Sms-en via het internet is door een aantal telefoonproviders geblokt omdat ze er niets aan verdienden en 's werelds grootste sms-site Mtnsms bestaat niet meer door financiele problemen.

Steeds meer sites gaan trouwens failliet, of zijn overgegaan op het leveren van betaalde content. Gratis e-maildiensten beperken hun service en leveren alleen extra functionaliteit als er betaald wordt. Eerst deed Yahoo dit en later volgde Microsoft met Hotmail. Vorige week kondigde Apple aan hun gratis iTools te veranderen in .Mac (qua naamgeving puur gejat van Microsoft's .Net) en daar $99,00 per jaar voor te vragen terwijl je een paar nutteloze extra's krijgt op wat iTools bood. Mensen die hun Mac.com e-mailadres intensief gebruiken, maar de rest van de iTools features niet, zoals ondergetekende, zijn nu gedwongen om dat adres vaarwel te zeggen. Lullig voor diegene die dat adres op z'n visitekaartjes heeft staan.

Gratis oftewel Free; het is een term die in deze periode van een instortende economie, beursschandalen en faillietgaande Dot.Com bedrijven steeds minder voorkomt. Het attractiepark lijdt verlies en de attracties die voorheen bij de toegangsprijs zaten inbegrepen moeten nu extra worden betaald. Ik vrees dat het internet vergelijkbaar wordt met Amerikaanse TV met z'n pay-per-view systeem. Het is volgens mij niet ondenkbaar dat je straks een sleuf hebt in je computer waarbij je je pinpas kan invoeren en dan op maat betalen voor zo'n beetje elke site die je bekijkt. Men laat de consument nu al aan het idee wennen met Sms en iMode. Een smsje naar TMF kost al rond de 0,70 Euro, en voor elke site die je binnenhaalt op je iMode wordt geloof ik ook weer 0,20 Euro per pagina in rekening gebracht.

Voor de mensen die nu zitten te internetten heb ik maar een advies: geniet ervan. geniet van het feit dat je nu op Fok! zit zonder dat je daarvoor in je buidel moet tasten. Geniet van het feit dat je even Kazaalite kan opstarten om nog wat films en mp3's binnen te halen. Geniet van de mogelijkheid om nog gratis te chatten en te mailen. Geniet van alle gratis diensten die het internet op dit moment nog te bieden heeft, want het ziet er niet naar uit dat er nog gratis diensten bij komen, maar eerder dat ze verdwijnen, en als voor alles extra's betaald dient te worden dan is voor mij, en ik denk ook voor heel veel andere mensen, de lol van dit pretpark af en bouw ik liever maar mijn eigen speeltuin in m'n achtertuin.