Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de wanprestatie van gisteren op het spoor.

Met verbijstering las ik het bericht: ProRail vindt dat de treindienst vandaag “verrassend goed is opgestart”. Wat is er verrassend aan, dat de treinen op tijd rijden? Het is nog steeds doodgewoon winterweer, zonder extreme omstandigheden. Niets bijzonders, dus de treinen horen gewoon op tijd te zijn. Verrassend goed opgestart. Even op Teletekst gekeken. Een ontluisterend beeld:

Minder treinen tussen Leiden en Dordrecht. Minder treinen tussen Arnhem en Nijmegen. Geen treinen tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. Minder treinen van en naar Groningen en Leeuwarden. Verrassend?  Ja. Verrassend goed? Nee.

Volkomen terecht dat de SP nu aan minister Eurlings vraagt, waarom het gisteren zo’n bende op het spoor was. En de smoes van ProRail, dat er altijd wat mis kan gaan omdat ze heel veel wissels moeten onderhouden, snijdt natuurlijk geen hout. Want wissels onderhouden is hun werk. Punt uit. En ProRail heeft toch tijd over omdat ze alles prima onder controle hebben? Ze zijn toch druk doende met oplaadpunten voor elektrische auto’s. Ik zou als eventuele Prius-rijder alles best vinden, behalve welke afhankelijkheid van ProRail dan ook. Het is niet voor niets, dat deze spoorbeheerder in de wandelgangen meestal met ‘PrutsRail’ wordt aangeduid…

Ik vroeg het al eerder, maar nu dus nog maar een keertje: kan minister Eurlings mij even laten weten, wanneer hij de top van NS en ProRail de laan uit stuurt?