Fotoverslag GameForce 2019 + Interview
3. Interview Steven Leunens
Interview
Aan het einde van GameForce mochten we de medeorganisator van GameForce, Steven Leunens, stevig aan de tand voelen over zijn evenement. Met meer dan 16.000 bezoekers in twee dagen was het al geslaagd.
Was het ook jouw idee en inspiratie om GameForce op deze manier op te zetten?
We hebben met een aantal mensen gedacht: “Er moet eens een groot gaming evenement voor België komen. Kom we gaan het gewoon doen.” Voilà, zes jaar later zit de zesde editie er bijna op.
GameForce is voor mij zo uniek, omdat het zo breed is. Er zijn bordspellen, cosplay en nog veel meer.
Voor ons is de filosofie dat iedereen gamer is en gamer kan worden. We zien het steeds meer dat gaming voor een heel breed publiek is. Er zijn allerhande games van verschillende strekkingen: bordspellen, kaartspellen, vr, esport.. Het maakt niet uit, er is zoveel te beleven. Dat willen we ook in dit evenement terug laten komen. Hier zijn niet enkel de laatste games of grote hardware fabrikanten, maar je kan ook voor bepaalde niche-culturen en andere onderbelichte zaken hier terecht.
Final Fantasy-kaartspel met uitleg en competitie
3D printer met Final Fantasy-figuren
Dat zorgt er weer voor dat hier zoveel kinderen en vrouwen zijn. Veel meer dan op andere evenementen.
De diversiteit zie je ook terug in onze bezoekers. Dat vinden wij heel erg leuk, want ik heb al gemerkt dat we op die manier mensen die niet zo fervent aan het gamen zijn, wat fanatieker krijgen. Of dat ze dingen ontdekken die ze nooit eerder hebben gedaan en ervaren dat ze het leuk en tof vinden. Die overlap is erg leuk voor iedereen die hier is.
Je kan hier ook interactieve strips en Live Action RolePlay gaan doen. Waar ligt voor jou dan de grens? Op een bepaald moment wordt het zo’n allegaartje, dan ben je eigenlijk helemaal niets meer.
Dat is een terechte opmerking. Ik denk dat we de grens constant zelf aan het opzoeken zijn. Er zijn steeds discussies: hoort het bij ons, hoort het er niet bij. Het is niet de bedoeling om andere events, zoals Comic Con, achterna te gaan. Ook niet om een hoop merchandise neerzetten die niets met gaming te maken heeft, maar gewoon ‘omdat het verkoopt’. Dat is niet de bedoeling. Het moet ergens altijd een link hebben met gaming. Dat is voor ons wel erg belangrijk.
We staan hier naast een prachtige auto en het thema van dit jaar is “Roaring Twenties”. Waar zit de link tussen Roaring Twenties en gaming?
We proberen altijd een thema te zoeken en het geluk is dat je altijd een game kan linken aan een bepaald thema. Ons communicatieteam is bij de Roaring Twenties terechtgekomen, met maffia games en zo. Een hele leuke periode om games over te maken. We hebben al verschillende thema’s, zoals ‘space’ gehad. Ik vind thema’s wel leuk. Het geeft toch iets extra’s aan het geheel.
In de vooraankondiging die ik schreef ging het over zes bendes. Iedere bende had een cosplayer aan zich gekoppeld. De bezoekers moesten zich vervolgens aansluiten bij een bende en punten verdienen voor hun bende.
Ik zie nergens waar ik mij kan inschrijven voor een bende of waar ik punten kan verdienen. Sommige standhouders die ik heb gesproken wisten niet eens dat er bendes waren.
Nee, dat klopt. Daar moet ik je gelijk geven, dat het misschien niet zo goed naar voren komt. Het is niet altijd gemakkelijk om daar heel ver in te gaan. Wee hebben een beperkt aantal middelen en manuren. Onze leuke en ambitieuze plannen en alle bijbehorende details kunnen we daardoor niet volledig tot in de puntjes uitwerken. De hele online campagne stond goed en de cosplayers van de verschillende bendes lopen hier rond. Je ziet het thema bijvoorbeeld in de toiletten terug. Inderdaad, het aansluiten bij een bende is misschien niet 100% goed gecommuniceerd.
Er is hier een groep genaamd Sun Crusher met prachtige Star Wars-kostuums. Wat ik niet snap is, waarom waren ze er niet vorig jaar toen het thema ‘space’ was? Waarom zijn zij er nu bij de Roaring Twenties?
Het is niet aan ons om te bepalen wat sommige standhouders doen en dat is wel spijtig. We proberen natuurlijk wel de standhouders zoveel mogelijk aan te sturen (en dat is niet gemakkelijk). Vorig jaar was er de Fortnite-hype. Bijna alle standhouders hadden dus Fortnite en daar kregen we (terechte) kritiek over van onze bezoekers.
Adumon en Defusekids spelen Fortnite
Wij kunnen niet bepalen wat onze standhouders doen, maar we kunnen wel suggesties geven. We hebben dit jaar een aantal partners afgeraden een bepaalde game te kiezen, omdat we wisten dat anderen die game ook al hadden. We proberen een beetje te sturen, maar uiteindelijk beslist de standhouder nog altijd zelf wat ze doen. Als wij Roaring Twenties kiezen en zij gaan voor Space Invaders, tja dan doen ze dat.
Doom – vodka gemaakt van botten. Niet geschikt voor vegetariërs! Te bestellen via Doom.Vodka.
Ik snap het ook ergens wel. De keuze die wij maken voor een thema, kan niet elke standhouder volgen. Dat is onmogelijk. Als jij een supersnelle pc wilt gaan promoten, dan ga je dat niet doen met een ouwe game. Dan moet je dat doen met een game die net uit is, zoals Doom Eternal. Dan kan ik moeilijk tegen ze zeggen: “Jongens, het thema is Roaring Twenties. Doe er wat mee.”
Wat wel had gekund, is alle personeelsleden van GameForce zelf iets meer te kleden in de stijl van Roaring Twenties. Een gleufhoed, slobkousen, Charleston hoedje, nepsigaar.. Er was een hoop mogelijk. Die mensen van Doom Eternal hadden gewoon Al Capone erbij kunnen zetten en dan was het ook Roaring Twenties geweest. Of in het kader van de Drooglegging een pc-mod met wodka-koeling in plaats van waterkoeling…
Het had allemaal gekund. Op een gegeven moment loop je tegen je beperkingen qua budget en uren aan. We proberen heel veel inspanningen te leveren, maar je moet toch keuzes maken. Tomorrowland heeft mooie thema’s die prachtig worden uitgewerkt, maar zij hebben dan ook een miljoenenbudget. Wat wij proberen is met een fractie van dat budget ook iets leuks te doen.
Voor velen, zoals wij, is GameForce leuker dan Firstlook Festival. Voor de meeste partijen blijkbaar ook, want al sinds vorig jaar zijn er meer grote namen hier in Mechelen dan daar in Utrecht.
Ik ben niet iemand die leedvermaak heeft over het uitblijven van succes bij een ander. Wij zijn onze eigen weg aan het zoeken. Wij doen wat wij denken dat goed is en de rest kan doen wat zij willen. Ik vind het spijtig om te zien dat Nederland in mijn ogen niet een evenement heeft dat het op dezelfde manier aanpakt als wij. Dat zijn keuzes.
Cindy Duyster van Asus ROG is er weer bij!
Gaming truck van Cooler Master
Wat mij opvalt is dat de grote partijen voor GameForce kiezen en niet voor Firstlook. Daar ga jij niet over, maar de partijen zelf. Weet jij dan wel waarom ze voor GameForce kiezen?
Ik weet niet wat Firstlook doet, dus daar laat ik mij niet over uit. Wat wij proberen te doen is een leuk en gezellig evenement voor de bezoeker op te zetten. Het moet ook een evenement zijn dat aangenaam voor de standhouder is om naartoe te komen. Daarnaast willen wij het breder trekken dan het evenement alleen. We proberen elke standhouder aandacht te geven in de pers en op social media. We denken mee met hen en ondersteunen ze waar nodig. Er zijn hier een aantal partijen die zonder onze steun hier nooit hadden gestaan.
Dan heb je ook de vrijwilligersverenigingen die hele leuke content kunnen aanleveren, maar die zijn niet commercieel en kunnen een stand nooit betalen. Op een gegeven moment moet je toch iets kunnen betekenen voor hen.
En dan heb je partijen die van buiten gaming komen en er absoluut niets van weten. We hebben hier een merk staan, dat oogdruppels verkoopt. Heel logisch: je bent lang naar een scherm aan het kijken. Je knippert veel met je ogen als je aan het gamen bent. Ze willen dus bij gamers bekend worden, want dat is hun doelgroep. Als wij niet tegen hen zeggen om er een (League of Legends) Teamfight Tactics of iets anders leuks bij te zetten, dan staan ze hier met een standje waar niets te beleven valt. Alleen maar oogdruppels uitdelen pakt de bezoekers niet.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de rijen overal zo kort zijn?
Heel belangrijk is het inzetten op voldoende speelpunten, zodat mensen voldoende te doen hebben op de beurs. Ook voldoende zitgelegenheid, zodat mensen die willen rusten dat ook kunnen. Dat zorgt ervoor dat mensen die aan het zitten zijn niet in een rij staan. Verder is er een balans van alles. We creëren overal een verhaal, zodat je steeds dingen kan zien.
Je hebt bijvoorbeeld een speelpunt en daar kunnen 30 man omheen staan. Die 30 zijn een kwartiertje geboeid door wat ze te zien krijgen, maar staan dus ook niet ergens in een rij.
De prijzen voor consumpties zijn hier zijn relatief laag. €2,30 voor een biertje, gratis Duvel… maar als je naar buiten gaat, dan is het schrikken. €7,45 voor een kebab! Is er niet een middenweg?
We proberen de prijzen elk jaar schappelijk te houden. Pintje, frietje en hamburgers vallen mee in prijs. De prijzen die je bij de foodtrucks betaalt, zijn dezelfde als bij andere beurzen, maar je krijgt behoorlijke hoeveelheden hier.
Cosplay en Dungeons & Dragons
Hoe verklaar je Dungeons & Dragons en al die bordspellen hier? Als je daar aanschuift dan zie je toch niets meer van de beurs? Dan ben je meteen een halve dag aan het spelen!
Je moet het gewoon even doen. Het is niet bedoeld voor mensen die Dungeons & Dragons reeds kennen, want dan ben je inderdaad wekenlang bezig. <lacht> Dit is vooral bedoeld om mensen even te laten proeven aan de game. Een beetje uitleg hoe je moet starten, hoe je het spel opzet en hoe je het speelt. Niet: laten we een week in de Nekkerhal zitten en de hele quest uitspelen.
Nu is GameForce al groter dan vorig jaar. Nog steeds zijn er geen rijen, is er geen gedrang en is iedereen relaxed. Wat zijn jullie plannen voor volgend jaar?
Meteen na dit evenement gaan we samen naar volgend jaar kijken. Sowieso is het de bedoeling om er een schepje bovenop te doen: nog een tikkeltje groter, nog meer bezoekers over de vloer. Dan kan ook wel, denk ik. We gaan het hele jaar door ideeën verzamelen die we aan ons concept kunnen toevoegen. Dingen die we nog niet hebben gedaan. Ook inventariseren wat de de mensen zo leuk vonden dat we het nog een keer moeten doen. Ten slotte moeten we die kleine aandachtspuntjes waar je het over had gewoon wegwerken. Even kijken: wat liep er goed en wat niet. Daar gaan we elk jaar aan werken.