15 Pixarfilms: wat leverde het op?

3. Herstellen na Cars, het gouden tijdperk

Brad Bird, een naam die nu onlosmakelijk verbonden is met Pixar, heeft dat te danken aan twee toppers die hij schreef en regisseerde voor Pixar. De eerste is al behandeld.

De tweede vertelt over een rat die heel graag topchef wil worden in een Parijs’ restaurant. Ratatouille, dat in 2007 uitkwam, werd opnieuw een knaller, zowel bij de critici als bij het publiek. De film wist de goede reputatie van Pixar weer op te poetsen en mocht een Metascore ontvangen van 96%. De film is tot op de dag van vandaag de op zes na succesvolste Pixar-film, met een opbrengst wereldwijd van 625 miljoen dollar. Brad Bird mocht opnieuw een Oscar in ontvangst nemen voor Beste Animatiefilm, iets wat hem tot een Pixarlegende maakte. De film was overigens genomineerd voor vijf gouden beeldjes, maar de concurrentie bleek in 2007 toch te sterk en er mocht maar met één beeldje naar huis worden gegaan.

Pixar bracht in de tijdsperiode van na 2006 en tot en met 2013 elk jaar een film uit, in 2008 zag WALL-E het licht. De film vertelt over een robotje dat zichzelf repareerde, nadat het bedrijf dat hem produceerde probeerde uit te schakelen. WALL-E doet dit alleen op een planeet Aarde waar geen mens meer te bekennen is, enkel en alleen afval. De film is voor een groot deel zonder spraak en hieruit bleek de kracht van animatie; er hoeft niet altijd gesproken te worden om animatiepersonages indruk te laten maken op een publiek. WALL-E kwam, net zoals veel creaties die nog steeds op de planning staan, tot stand in 1994. Tijdens een lunch met Pixar-schrijvers (en de grote legendes van het bedrijf) John Lasseter, Pete Docter en Joe Ranft vroeg Andrew Stanton zich af "wat als de mens de Aarde zou moeten verlaten en ze per ongeluk zouden vergeten om de laatste robot uit te zetten?". Deze vraag zou uiteindelijk in 1995 al leiden tot een eerste versie van WALL-E, maar incapabel om de juiste technologie toe te passen, kozen Stanton en Docter na twee maanden het project stil te zetten. Docter zou uiteindelijk onverricht ter zaken doorgaan met de productie van Monsters, Inc. Meer dan tien jaar later zou WALL-E een van de best ontvangen Pixars ooit worden, en meer dan 500 miljoen dollar ophalen op de internationale markt. Een project dat lang op de plank lag, werd een uitstekende werkelijkheid door middel van een team met de juiste mensen en de toepassing van hedendaagse technologie, dat nu wel voor handen was.

2009 zou het jaar worden van een van de klassiekers van Pixar, al is het al lastig genoeg er een paar te kiezen uit het rijtje. Up was direct na zijn release al haast een klassieker en niet meer weg te denken uit het animatiegenre. De scène waarin het leven van Carl en Ellie te zien is leidde ertoe dat veel mensen het na tien minuten al niet meer droog wisten te houden en uiteindelijk met rooddoorlopen ogen de bioscoopzaal verlieten. Deze opening wordt nog steeds gezien als één van de beste liefdesverhalen in de geschiedenis van de film, ook al duurt de gehele scène maar krap vier minuten.

Up vindt zijn oorsprong in 2004, toen Pete Docter zich inbeeldde hoe een huis weg kon waaien als het leven te irriterend wordt. In het verhaal stopte hij een deel van zijn leven waarin hij het persoonlijk erg moeilijk had om met bepaalde sociale situaties om te gaan, voornamelijk gedurende zijn kindertijd. Het hoofdpersonage Carl Fredricksen werd deels gebaseerd op Amerikaans acteur Spencer Tracy en er werd drie maanden over het verhaal gebrainstormd. Het vliegende huis zou uiteindelijk symbool moeten staan voor Carl die zijn vrouw boven zou willen opzoeken, een symbool voor zelfmoord dus. Hier werd uiteindelijk deels van af geweken maar er is nog steeds zo'n bepaalde toon in de film achtergebleven. Up werd qua opbrengsten succesvoller dan WALL-E, de film haalde zo'n 730 miljoen dollar op. Qua kritiek zat de film op hetzelfde niveau als WALL-E en Ratatouille en kreeg eveneens een 96% score op Rotten Tomatoes.