15 Pixarfilms: wat leverde het op?
4. Het (voor een groot deel) tijdperk van sequels en prequels
Na 2009 ging het volgens sommige opnieuw minder met Pixar. Dit is voor een groot deel te wijten aan het feit dat er in de periode tussen 2010 en 2014 twee sequels en een prequel uitkwamen. Dit viel niet bij iedere Pixar-liefhebber in goede aarde, maar er springt toch wel zeker wel een film boven alles uit als eens goed ingezoomd wordt.
De derde Toy Story-film was een feest voor de – inmiddels – volwassenen die opgegroeid waren met de levende speelgoedfiguren. Maar ook een nieuwe generatie kinderen wist door Toy Story 3 kennis te maken met Woody, Buzz en de andere hartverwarmende personages die de verhaallijn rijk is. Het resultaat was uiteindelijk een film die geschaard wordt in het rijtje van beste animatiefilms allertijden en een eindscène die nog steeds tranen laat vloeien als er alleen al over nagedacht wordt. In 2004 was er echter al een idee voor een derde deel, dat, misschien maar beter, nooit het licht heeft weten te zien. In deze verhaallijn wordt namelijk gefocust op een partij teruggeroepen Buzz Lightyears met een defect. De Buzz van Andy denkt dat hij terug zal komen naar Andy na uiteindelijk gerepareerd te zijn , maar wanneer Woody en het andere speelgoed eens het internet opduiken komen zij erachter dat dit niet het geval zal zijn en organiseren een reddingsmissie om ervoor te zorgen dat Buzz weer teruggebracht wordt naar Amerika. Dit scenario komt van de hand van Jim Herzfeld, die dit schreef in opdracht van Circle 7. Dat was een departement van Disney, dat het maar twee jaar uit wist te houden en in 2006 uiteindelijk werd ontmanteld. Het enige uitgangspunt van de studio was sequels te creeëren voor Pixar-films. Misschien is het maar goed dat Circle 7 zo'n korte levensduur kreeg. Toy Story 3 werd in de tijd van uitgave de meest succesvolle animatiefilm, totdat het in 2013 ingehaald zou worden door Disney’s Frozen. Op Rotten Tomatoes scoorde Toy Story 3 99%, iets wat door weinig films tot op heden is geëvenaard.
En toen kwam in 2011 het (misschien wel) grootste dieptepunt voor Pixar, in de vorm van Cars 2. Qua opbrengsten was de film nog geen eens zo rampzalig. Echter, de kritieken waren moordend. Cars 2 kreeg op Rotten Tomatoes een beschamende score van 39%, wat leidde tot de eerste Pixar-film die het label 'rotten' kreeg. Waar Cars 2 precies aan leed waren de meningen destijds verschillend over, maar er kan misschien toch wel geconcludeerd worden dat de Cars-verhaallijn kwalitatief gewoon niet zo goed is als die van Toy Story. Het vervolg zorgde wel weer voor een opleving in de merchandise en zorgde voor een totale opbrengst van meer dan 600 miljoen. Het vervolg is iets wat veel Pixar-liefhebbers zien als een zwarte bladzijde in de roemrijke historie van de animatiestudio en wordt zelfs door sommigen liever niet gezien als een Pixar-film. Gelukkig konden die personen het jaar erna hun hart weer ophalen met een original.
Brave, dat in 2012 het licht zag, vertelt het verhaal van de opstandige prinses Merida. Zij wil koste wat het kost tegengaan dat ze uitgehuwelijkt wordt aan een van de Keltische clan-prinsen. Hierdoor botst zij met haar moeder, de koningin en dit leidt tot een serie van magische gebeurtenissen, waarin de kracht van animatie maar weer eens duidelijk gemaakt wordt. De marketing voor Brave was ronduit agressief te noemen. De trailer van de film werd gedurende bijna een jaar vertoond voor bijna alle bioscoopfilms die in 2012 uitkwamen tot de release van de film zelf. De film werd overigens niet als Brave aangekondingd, maar in 2008 gepresenteerd als The Bear and the Bow. Het zou het eerste sprookje worden van de hand van de studio en er zijn dan ook veel invloeden te merken van de Gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen. Regisseur Brenda Chapman werd de eerste vrouwelijke Pixar-regisseur. Ze mocht het project echter niet afmaken, en werd in verband met 'creatieve verschillen' vervangen door Mark Andrews. Er zijn nog wel een aantal van haar ideeën in de film gebleven, zoals de focus op de moeder-dochter relatie. De recensies waren gematigd positief, maar in ieder geval weer een heel stuk beter dan die van Cars 2. Op Rotten Tomatoes werd een score behaald van 78%.
In 2013 volgde iets wat bekend aanvoelde, maar nog nooit was gedaan door Pixar: een prequel. Het verhaal vóór Monsters, Inc. zou worden gaan verteld. Monsters University werd al gepland in 2005, opnieuw door Circle 7. Het verhaal van die studio was echter geen prequel, maar een sequel getiteld Monsters, Inc. 2: Lost in Scaradise, dat zou vertellen over een tripje van Mike en Sulley naar de mensenwereld om Boo een verjaardagscadeautje te geven. Ze ontdekken dan echter dat ze is verhuisd en een speurtocht begint. Ook in dit geval is het misschien maar goed dat dit project on-hold gezet is en er in 2013 een heropening plaatsvond.
In de film gaan Mike en Sulley in hun tijd voor de fabriek eerst naar de universiteit, waar ze allemaal studentikoze avonturen meemaken. Ook al waren de reacties van Pixar-liefhebbers gemengd, mede omdat dit alweer de derde film op rij was die gebaseerd was op een original, de critici gaven de film dezelfde score als Brave. De film was op de internationale markt wel succesvoller dan eerdergenoemde. Er werd meer dan 740 miljoen dollar binnengehaald in de bioscopen. Het werd na Monsters University stil, heel stil. Totdat daar in laat 2013 de aankondiging kwam voor Pixar's nieuwe original Inside Out.