De grote games canon - deel 5

<\/center>

In het begin van de jaren 90 werd het internet langzaam gemeengoed, en het duurde uiteraard niet lang voordat ook de gamesindustrie zich stortte op deze nieuwe technologie. Van Xbox Live tot World of Warcraft; allemaal maken ze gebruik van het wereldwijde web.



Maze War: één van de eerste online games.
<\/center>
PC-Games werden al jaren geleden gespeeld over lokale netwerken van alle soorten en maten. Gigantische machines draaiden al simpele games zoals Maze War in een server-client opstelling. Voor het grote publiek waren het vooral MUDs (Multi-User Dungeons) waarmee mensen kennis maakten met online multiplayer. Voor diegenen die het punt over MUDs hebben gemist: MUDs zijn de tekst-only variant van MMORPGs. Deze games waren erg populair in het BBS-tijdperk, toen mensen nog handmatig inbelden op servers. Ook simpele bordspellen zoals Scrabble werden via deze netwerken gespeeld.

De oorsprong van het World Wide Web, beter bekend als het WWW, kan gevonden worden in 1980 in bij CERN in Zwitserland. Hier bouwde Tim Berners-Lee ENQUIRE, een soort netwerk tussen allemaal computers. ENQUIRE diende als basis voor het huidige web en in 1990 waren alle ingrediënten voor het WWW klaar voor gebruik, een webserver, een webbrowser en de eerste websites, die natuurlijk over het World Wide Web gingen.

Met de komst van het World Wide Web, beter bekend als WWW, werden de server-client games overgezet naar webpagina\\\'s en werden er plaatjes en extra opties toegevoegd. Over de jaren verdwenen de RPG-elementen naar puur statistische games zoals in de browser-games Planetarion of Hattrick. Deze games draaiden niet om grafisch geweld of actie, maar baseren hun gameplay op de toegankelijkheid van het internet, waarbij de gameplay dusdanig is vertraagd dat de speler over de loop van de dag het spelverloop kan volgen en beïnvloeden door kleine aanpassingen te maken. De sociale aspecten en RPG gameplay werden grotendeels overgenomen door MMORPGs als Ultima Online.



Ultima Online (1,2), een spel dat het volledig moest hebben van de mogelijkheden van het internet.
<\/center>
Naast deze browser-games maakte de hele gamesindustrie al snel gebruik van het internet. Nadat DOOM de deathmatch populair had gemaakt werd er gretig gezocht naar nieuwe manieren om je vrienden van achter de PC te vernederen. Vergeleken met het BBS- en LAN-tijdperk was het aantal gebruikers dat kon worden bereikt vele malen groter. Voor games als Quake, Unreal Tournament en BattleZone was het online gedeelte één van de grootste features. Online systemen waarin de spelers elkaar konden uitdagen zoals GameSpy en Heat.net werden opgezet. Met de komst van in-game browsers werden deze systemen al snel overbodig.

Hoewel internet-functionaliteit op consoles een lange tijd niet aansloeg, staat of valt een moderne console met zijn online mogelijkheden. Sony\\\'s PSN en Microsofts Xbox Live zijn niet voor niets hard aan het concurreren om de laatste twijfelaars over de streep te trekken. De nieuwe generatie consoles en handhelds hebben allemaal online functionaliteit; online gamen is niet meer weg te denken uit de industrie. Naast de razendpopulaire MMORPGs zijn actie games zoals Counterstrike en Team Fortress 2 het bewijs van de mogelijkheden die het internet gamers biedt.