FOK!games op bezoek bij EA in San Francisco

De presentatie toonde filmpjes van enkele interessante titels, zoals Half-Life 2: Episode Two. Gabe Newell legde de nieuwe strategie rondom de releases van Episodes van Half-Life uit. Deze strategie is gekozen omdat de fans niet lang willen wachten tussen releases. Door te kiezen voor kortere Episodes kunnen ze sneller feedback van fans verwerken en kunnen ze in synch blijven met de evolutie van de hardware. Dat deze manier van werken de juiste lijkt werd onderstreept met kreten als \\\"#1 on sales charts around the world\\\" en \\\"#2 on metacritic.com (behind Oblivion\\\".

<\/center>

Momenteel wordt flink gesleuteld aan de nieuwe engine van Source, waar Half-Life op wordt gebouwd. Voor de fans van specs hier enkele kreten uit de presentatie van Newell: Cinematic physics (implemented by Gray Horsfield from Weta), Shadow buffers, New particle system (soft particles) en Alpha-to-coverage (e.g. better foliage). Zoals je kunt begrijpen was de pers diep onder de indruk van de technische termen. Het publiek reageerde dan ook iets interessanter toen een aantal verrassingen werd aangekondigd dat bij Episode Two zal worden meegeleverd.

De eerste verrassing - een in-game filmpje - was tevens ongeveer het meest indrukwekkende dat we tijdens de hele dag te zien zouden krijgen: Portal. In een first-person 3D omgeving loop je met een portal-gun rond. Wanneer je op een muur schiet ontstaat er een portal met nog onbekende bestemming. Wanneer je vervolgens elders op de muur schiet ontstaat er een tweede portal die verbonden is met de eerste. Stap erdoor en je staat plots naast de andere muur. Schiet dus twee portal-gaten tegenover elkaar en je ziet jezelf in de ene portal stappen terwijl je uit de andere stapt. Schiet een portal op de grond en eentje recht erboven in het plafond en je kunt jezelf klaar maken voor een eeuwige val. Dit geeft natuurlijk oneindig leuke mogelijkheden. Schiet bijvoorbeeld een portal onder een zware kist en schiet vervolgens een tweede portal in het plafond boven een vijand en bedenk zelf wat het resultaat zal zijn. Een uniek concept dat zeker goed zal kunnen zijn voor een bullet-time achtige overdaad in de toekomstige duizend games.

<\/center>

Ook de tweede verrassing ontving een spontaan applaus van het publiek: De aankondiging van Team Fortress 2. Newell omschreef het zelf als \\\"the best playing class-based multiplayer game\\\". De presentatie liet nog weinig zien, maar wat te zien was zag er goed uit.

Een andere leuke verrassing was dat Half-Life 2: Episode Two gelijktijdig wordt geleverd op PC, Xbox 360 en PS3. Voor console-gamers zal Episode Two behalve eerder genoemde verrassingen tevens de originele HL2 en Episode One bevatten, maar de PC-gamers zullen het moet doen met Portal en Team Fortress 2. Tenslotte liet Newell weten meer aankondigingen te zullen doen tijdens Leipzig, dus we houden de boel voor jullie in de gaten!