FOK! blikt terug: Command & Conquer

<\/center>

Ruim een jaar na Command & Conquer verschijnt een eerste spin-off: Red Alert. Door deze game raken de fans al verdeeld. De ene is gek op het Tiberium-sfeertje en de ander vindt een alternatieve geschiedenis interessanter; hoe dan ook, het speelt hetzelfde!

Meneer Einstein heeft een tijdmachine uitgevonden waarmee hij terug in de tijd gaat om er voor te zorgen dat Adolf Hitler geen WW2 start. Dit betekent dat de grote Sovjetunie in een alternatieve geschiedenis een sterke rol gaat spelen en oorlog gaat voeren met het Westen.

<\/center>

USSR
De gehele game speelt zich af in Europa, zowel de campagne van de Soviets als de Allies. Net als in Command & Conquer kun je verschillende kanten op bij elke missie, hoewel het verloop verder staat vastgesteld. Als je met de rooien speelt sta je onder bevel van Stalin. Frappant detail over de Soviet-campagne zijn de vragen die de afloop oproept over de verhaallijn van de Command & Conquer-wereld. Als de Allies eenmaal zijn verslagen verschijnt Kane ten tonele en vertelt over zijn Brotherhood of Nod, waar we later in de Red Alert-reeks niets meer over horen (of Yuri moet zijn boze bijna-tweelingbroer zijn).

Beide kampen hebben zo weer hun eigen wapens. Leuk is de introductie van vliegtuigen en straaljagers, paratroopers en zelfs atoombommen. Ook gevechten op zee doen hun intrede met duikboten en kruisers. Of de wat maffere, maar erg originele speeltjes als de Tesla Coil. Het geluid van de elektrische lading die het verdedigingsobject vuurt zit nog steeds in ieders hoofd. Ook kent Red Alert een skirmish mode en een map editor die door het gebrek aan kabelinternet menigmaal moeten zijn opgestart.

Net als Command & Conquer is Red Alert vreselijk gescript en ontzettend voorspelbaar. Wie het nu zal opstarten zal de simpelheid waarderen, maar de moeilijkheidsgraad is lachwekkend makkelijk. Toch zijn de missies diverser dan in Command & Conquer. Je zult bijvoorbeeld ook infiltratiemissies moeten voltooien met beperkte groepen eenheden of met enkel een spion. Functies die nu normaal zijn voor elke RTS-gamer, zoals het aanmaken van gegroepeerde eenheden, zijn al in Red Alert terug te vinden.

<\/center>

Hell March
Red Alert staat voor de meeste mensen gelijk aan Hell March. Dit legendarische nummer moet bij elke speler wel doodgedraaid zijn. Misschien is het zelfs wel het beste nummer dat ik ooit in een game heb gehoord. Het heeft pit, het heeft kracht en je krijgt tijdens het luisteren ervan gewoon zin om de vijand te vernietigen. Naast Hell March kent Red Alert ook een hoop andere goede nummers, de kwaliteit is te vergelijken met de voorganger van deze game.

<\/center>

Counterstrike
Opvallend voor de Command & Conquer-reeks is dat Red Alert maar liefst twee expansies heeft gekregen. De eerste, Counterstrike, geeft de speler ruim vijftien nieuwe missies. Deze missies zijn pittiger dan de missies die je in het origineel hebt kunnen spelen. Ook zijn er nieuwe liedjes en eenheden, zoals de Tesla Tank aan het spel toegevoegd. Counterstrike staat ook bekend om de invoering van de Ant-missies. Hierin moest je het opnemen tegen reuzenmieren, wat niet bepaald een eitje was. De missies moesten op een speciale manier geactiveerd worden.

<\/center>

Aftermath
De tweede expansie voor Red Alert is een festiviteit van vreemde nieuwe eenheden waar je mee kunt spelen. Het lijkt erop dat Westwood al haar fantasie heeft gebruikt om nieuwe eenheden toe te voegen. Neem nou de Chrono Tank, Shock Troopers en de MAD Tank. Volgens mij zijn alle mogelijkheden van de Red Alert-engine benut om eenheden te verzinnen en te maken met deze tweede expansie. Zoals verwacht kun je uiteraard ook weer nieuwe missies proberen uit te spelen. Wat dat betreft zit er niet heel veel verschil tussen Counterstrike en Aftermath, twee expansies die met de huidige ontwikkelingen door elk modclubje in elkaar geflanst kunnen worden.

<\/center>