Racestuur Logitech 923

Met een controller racen blijft raar. Daarom zijn er racesturen te koop in allerlei prijsklassen. Zo’n goedkoop plastic stuurtje is leuk als je eens in de maand een uurtje wil racen, maar bij de wat serieuzere racer heeft dat een overlevingskans van een eendagsvlieg. Als je wil kun je voor echt goede racesturen gaan, maar ja, duizend of meer euro uitgeven is ook weer zowat. Gelukkig is er een middenklasse en laat Logitech daar nu een nieuw stuur hebben uitgebracht.

Het eerste dat opvalt aan de Logitech G923 is dat het stuur verdomd veel lijkt op het populaire G29. Er zijn wat duidelijke verschillen, zoals de kleurstelling van de knoppen en ook de prijs, maar voor de rest zien de vorm, het kabelmanagement en de pedalen er exact hetzelfde uit. Heb je een vrij recent racestuur van ze, dan zou ik niet zonder meer meteen overstappen. Ben je in de markt omdat je wel eens iets serieuzer wil racen zonder bang te zijn dat de eerste beste bocht je stuur los in je handen zit dan is deze Logitech G923 zeker een optie.

Logitech G923 - Set (Foto: Logitech)

Voor deze review hebben we een Logitech G923 te leen gekregen die werkt op PlayStation 4 (en pc). Gelukkig, nu de next-gen console net uit is, werkt het stuur zonder problemen ook op PlayStation 5. Het is dus geen weggegooid geld, en je hoeft niet te wachten op een PS5-versie van het stuur. Een kwestie van de USB-kabel in je console steken en je kunt het PlayStation-menu al met je stuurtje bedienen.

De USB-, stroom- en pedalenkabel kun je aan de onderkant mooi geleiden door wat sleuven, zodat je niet met de rand van de onderkant van de base je kabels rustig aan het vermoorden bent. Aan de onderkant is er ook genoeg ruimte om overtollige kabel te wikkelen, zodat het opgeruimd voelt. De USB-kabel had wat langer gemogen, ik zit drie à vier meter van mijn televisie vandaan en dan kom je kabel te kort.

Het stuur zelf kun je vastklampen met twee haken. Die schroef je open met een knop en klem je vast door de knop weer dicht te draaien. Als je een tafel met een blad van meer dan 3cm hebt dan gaat dat niet meer op die manier, dan zijn er ook mogelijkheden of zelf het stuur stevig te bevestigen. Natuurlijk kun je ook een racing stand kopen, dan bevestig je die daarop. Voor bankzitters is dat sowieso een mooiere oplossing dan een hogere tafel naar de bank schuiven. Op je schoot houden kan, maar weet dat je force feedback krijgt. Dat wordt vanzelf heel irritant.

Logitech G923 (Foto: Logitech)

De Logitech G923 is qua knoppen en pedalen haast identiek aan zijn voorloper, de G29. Ook de extra’s zitten erop: een ingebouwde toerenteller, die door gekleurde LED-lampjes je toerentalbereik aangeeft, en een 24-punts keuzeknop om de tractie, de koppeling, de elektronische stabiliteitscontrole, de remkracht en nog veel meer aan te passen.

De pedalen zijn ook haast identiek, op een klein dingetje na: de rem heeft een andere terugveer-mechanisme om realistischer aan te voelen. Dat heeft een minpuntje gecreëerd in mijn ogen. Wanneer je de rem helemaal indrukt, voel je de bodem niet realistisch benaderd worden. De voorloper had juist weer dat je de bodem wel beter bereikt, maar dat ertussenin weer iets niet goed voelde. Ze zijn er bijna!

Het grote verschil met eerdere Logitech-sturen is Trueforce. De marketing van Logitech geeft aan: “Trueforce is een eigen high-definition force feedback-technologie. Door gebruik te maken van de in-game fysica en audio in realtime, kunnen spelers meer dan ooit tevoren dingen voelen zoals het gebrul van een motor, de tractie van de banden, het terrein van de baan en de feedback van het stuurwiel. Trueforce maakt direct verbinding met in-game engines en verwerkt deze gegevens tot 4000 keer per seconde om next-gen realisme en detail in te produceren in alle ondersteunde spellen.”

Logitech G923 (Foto: Logitech)

Als de Trueforce op een Logitech G923 ondersteund wordt voel je ook echt elke ondergrond en heb je ook het gevoel als je virtuele banden de weg even niet aanraken omdat je los van de weg bent door een sprongetje. Heel erg tof, ook vibraties die je zou krijgen als je in een auto zit voel je. Je hoort het ook heel erg op de achtergrond. Als je het geluid van je televisie mute dan komt er nog steeds wat geluid uit je stuur. Natuurlijk zinloos als je met een headset op speelt.

Het grote probleem is dat er niet zo heel veel racespellen zijn die Trueforce ondersteunen. Ik heb gelukkig Gran Turismo Sport en Assetto Corsa Competizione. Ook Grid uit 2019 heeft ondersteuning voor TrueForce, maar dat is het dan qua aanbod op PlayStation 4. Op pc heb je iRacing naast ACC en Grid. Dat is nog niet veel.

Gelukkig wordt de Logitech G923 wel veel ondersteund, dus ook in Snowrunner en WRC 9 heb je force feedback, je mist alleen de precisie van Trueforce. Ook deze games zijn een hele andere ervaring als je dat met force feedback speelt, je voelt andere ondergronden zoals onverharde wegen, water enzovoort. De kwaliteit van de force feedback is goed, het stuur heeft genoeg kracht om uit te breken bijvoorbeeld.

De Logitech 923 is honderd euro duurder dan zijn voorloper. Een upgrade zou ik dan ook niet aanraden totdat er veel meer racegames Trueforce ondersteunen. Ben je op zoek naar een stuurtje en wil je niet meteen voor de high-end gaan, dan is de Logitech G923 het overwegen waard. Al zou een G29 ook nog steeds prima zijn, het is maar hoe belangrijk Trueforce voor je is. De goedgekeurde PlayStation 5-ondersteuning is in ieder geval een pluspunt om voor dit stuurtje te kiezen, de G29 wacht nog op goedkeuring. Tot nu toe doet daar de force feedback het nog niet op PS5. Voor die honderd euro meer had de handschakel-addon erbij gemogen van me, voor 50 euro extra heb je die er alsnog bij.